Leerplezier verzekerd: Ontdekkingen in onze taal met de podcast ‘Man met de Microfoon’

Als leerkracht is het enorm belangrijk om leerlingen op een boeiende en interactieve manier te betrekken bij het leerproces. De laatste jaren is de opkomst van podcasts alleen maar gegroeid en zo’n podcast kan een waardvol hulpmiddel zijn voor leerkrachten. De Nederlandstalige podcast “Man met de Microfoon” van Chris Bajema zou ik alvast gebruiken om het taalonderwijs in mijn klas te verrijken.

Een Blik op “Man met de Microfoon”: Deze podcast biedt een unieke inkijk in de alledaagse gebeurtenissen en gesprekken van Chris Bajema. Zijn microfoon is dan ook zijn enige “collega” maar wel de meest waardevolle want hiermee gaat hij op ontdekkingstocht. Met zijn microfoon legt hij alles vast wat hij hoort op straat, in de trein, op evenementen of gewoon tijdens dagelijkse interacties met vrienden of familie. De verhalen die hij op deze wijze kan verzamelen zijn vaak heel verschillend, ze variëren van ontroerend tot humoristisch, van alledaags tot heel speciaal.

Waarom moet jij de podcast “Man met de Microfoon” gebruiken in jouw taalonderwijs?

  1. Echte dialogen en uiteenlopende situaties: de authenticiteit van de gesprekken en de situaties maakt het voor kinderen mogelijk om natuurlijke taalpatronen en informeel taalgebruik te begrijpen.
  2. Flexibele thema’s: door de verscheidenheid aan gesprekken en gebeurtenissen kan er in de klas gewerkt worden met verschillende thema’s die je dan steeds kan laten samengaan met het lesprogramma of de interesse van de leerlingen.
  3. Culturele inzichten: “Man met de Microfoon” biedt niet alleen inzichten in de taal maar ook in de Nederlandse cultuur, de tradities en de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Het gaat hier dus over de cultuur van Nederland maar de leerlingen leren op deze manier wat bij over ons buurland.
  4. Luister- en spreekvaardigheid worden verbeterd: de leerlingen verbeteren de luistervaardigheid doordat ze heel wat verschillende stemmen, accenten en spreekstijlen te horen krijgen. Sommige mensen praten heel formeel, anderen informeel. Een groep mensen zal heel snel praten terwijl andere een rustigere spreekstijl hebben. De spreekvaardigheid oefenen leerlingen dan weer doordat ze moeten reageren op verhalen of gesprekken.
  5. Actieve lesactiviteiten: de verhalen en gesprekken in de podcast kunnen leiden tot heel wat verschillende lesactiviteiten. Zo kan je als leerkracht kiezen om de leerlingen te laten discussiëren, een rollenspel te laten uitvoeren of je geeft hun een creatieve opdracht waarbij ze bijvoorbeeld een vervolg moeten verzinnen bij het begin van een gesprek dat je hen laat beluisteren. De betrokkenheid van de leerlingen wordt op deze manier zeker gestimuleerd.

Door de podcast “Man met de Microfoon” te gebruiken in jouw klas, bied je de leerlingen een nieuwe leerervaring die hen niet enkel laat werken aan hun taalvaardigheden maar ook het plezier en de nieuwsgierigheid van de leerlingen aanwakkert. Een podcast is heel toegankelijk voor de leerlingen want het is iets dat de meesten van hen zullen kennen en ze zullen er ook voor openstaan. Sommige leerlingen zullen het beluisteren van de podcast in de klas ervaren als een rustmoment en ze zullen er zelfs van genieten.

Kortom, het gebruik van een podcast die bijdraagt aan taalonderwijs, kan voor vele leerlingen als plezier worden ervaren in het kalslokaal. Het daagt de leerlingen op verschillende niveaus uit en ze kunnen hun taalvaardigheden steeds verbeteren.

Ik wil jullie graag bedanken voor het lezen van mijn blog. Vond je dit een interessant bericht of ken je ook een leuke podcast om in de klas mee aan de slag te gaan, laat dan zeker een reactie na.

Fijne feestdagen allemaal!

Plaats een reactie