MIJN TOPBOEK: Alaska geschreven door Anna Woltz

Als topboek heb ik gekozen voor het boek Alaska van Anna Woltz. In het middelbaar ben ik voor het eerst in contact gekomen met dit boek. Ik moest een boekbespreking maken voor het vak Nederlands en had dit boek gekozen. In het begin keek ik er niet naar uit om dit boek te moeten lezen, maar vanaf het eerste moment was ik helemaal verkocht.

Het verhaal vertelt het verhaal van twee hoofdpersonages Parker en Sven. Sven heeft epilepsie en kreeg als bewaker een hond  ‘Alaska’. Hij wil dit niet tonen aan de buitenwereld en wil zich graag zo stoer mogelijk voordoen. Hij besluit om op de eerste dag in zijn nieuwe school een grapje uit te halen. Alaska was oorspronkelijk de hond van Parker, maar aangezien het zusje van Parker allergisch was aan Alaska, heeft ze Alaska moeten wegdoen. Parker had juist een rotzomer achter de rug en wou eigenlijk de eerste dagen van school voorbij laten gaan. Als Sven Parker de eerste dag van school belachelijk maakt, komen beide hoofdpersonages al helemaal niet meer overeen. En dan moet het ergste nog komen: Parker ontdekt dat Sven haar hond Alaska heeft gekregen. Nadat Parker dit ontdekt, bedenkt ze een plan om Alaska terug te krijgen en wil ze Alaska stelen en weghalen bij Sven.

Wat me heel hard aansprak in het verhaal, is dat je het verhaal leest uit de ogen van zowel Sven als van Parker. Het boek wisselt continu het verhaal van beide personages af. Zo ontdek je als lezer hoe zowel Parker als Sven zich voelen bij een situatie en dit zorgt ervoor dat je je geen moment verveelt. Het boek neemt je mee met beide verhalen en hierdoor word je echt meegezogen in het verhaal.

Onder deze blog heb ik twee YouTubevideo’s geplaatst. De eerste link verwijst naar een video waar Anna Woltz zelf vertelt over haar verhaal. Ik vond het zeer interessant om eens te luisteren en te kijken hoe de schrijfster van het verhaal zelf kijkt naar haar boek. Je komt veel interessante zaken te weten en komt ook meer achtergrondinformatie over het verhaal te weten.

De tweede video heb ik gekozen omdat het altijd interessant is om te kijken naar het standpunt van iemand anders die het verhaal heeft gelezen. Door meningen van anderen te horen, leer je nieuwe invalshoeken kennen van het verhaal waar je eerst zelf niet aan dacht. Dit zorgde ervoor dat ik bepaalde situaties uit het verhaal anders ging interpreteren en ik een rijkere leeservaring kon opdoen.

Beide personen lezen ook allebei een stukje voor uit het verhaal van Anna Woltz. Dit zorgt ervoor dat de video’s ook zeer aantrekkelijk zijn om naar te kijken.

Persoonlijk heb ik enorm genoten van het boek Alaska. Zelf had ik nog nooit zo snel een boek uitgelezen. Daarom is voor mij Alaska mijn topboek.

Video Anna Woltz

Video boekbespreking Alaska

Plaats een reactie