Roek?

Heeft er iemand ooit al eens gehoord van een roek? Ik ook niet. Blijkbaar is dit een soort van vogel uit de familie van de kraaien. Net zoals een kraai is dit een zwarte vogel van bijna 50 centimeter groot.

Hoe ben ik dit woord nu tegengekomen? Voor de leesopdracht koos ik voor het boek ‘Mijn jaar in een tent’ van Tiny Fisscher. In dit verhaal neemt het hoofdpersonage Zwaan ons mee gedurende het jaar waarin ze in een tent verblijft. In haar familie hebben alle kinderen een vogelnaam, zo is de naam van haar broertje ‘Roek’. Toen ik deze naam voor het eerst tegenkwam, dacht ik dat deze naam willekeurige gekozen was door de auteur, maar wat blijkt uit het verdere verhaal is dit niet zo.

Eenmaal ik wist dat een roek een vogel was, heb ik meteen opgezocht hoe deze eruit zag. Wat mij opviel, is dat dit een gewone zwarte vogel is die op een kraai lijkt. Doordat ik reeds weet hoe een kraai eruit ziet, is het ook niet zo moeilijk om de betekenis van het woord ‘roek’ te onthouden.

Wil je meer informatie over de roek? Klik dan zeker op deze link: https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/roek

Een gedachte over “Roek?

  1. Deze vogel kende ik ook niet, nog nooit van gehoord.
    Het is heel interessant dit te weten.
    Lagere school kinderen lezen dit boek regelmatig, dus als deze vraag ooit naar mij toe komt weet ik alvast het antwoord.
    super weetje !!!

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie