Krokodillentranen

Hoe uitspraken en uitdrukkingen voor verwarring kunnen zorgen bij kinderen: uit het leven gegrepen.

Onze zoon van 4,5 jaar heeft net iets mispeuterd en wordt hierop betrapt. Mijn man wijst hem terecht waarop de zoon begint te wenen. “Rowan, je weet dat wat je deed niet goed was, droog die krokodillentranen dus maar.”, zegt de papa. Waarop Rowan, nog steeds snikkend wegloopt en even later terugkomt met zijn knuffelkrokodil. “Papa, ik wou ze drogen maar ze waren al vanzelf weg.”

Krokodillentranen (huilen) is een uitdrukking die verwijst naar geveinsde tranen, tranen van gehuichelde smart of gespeeld berouw. Dit verwijst naar de (veronderstelde) huichelachtige tranen van een krokodil tijdens het opeten van een prooi. Bron: Wikipedia, geraadpleegd op 9/11/2021 via https://nl.wikipedia.org/wiki/Krokodillentranen

2 gedachtes over “Krokodillentranen

  1. Beste Rebecca

    Jouw blogbericht sprak me aan omdat ik zelf het woord krokodillentranen gebruik. Het woord is echter ook dikwijls tegen mij gebruikt. Nog nooit had ik stilgestaan bij het feit dat het voor kinderen een dubbele betekenis kan hebben. Dit komt omdat het woord altijd in een context, zoals in uw voorbeeld, gebruikt wordt. De volgende keer als ik het woord gebruik zal ik me er van bewust zijn dat het woord letterlijk kan opgenomen worden. Bedankt om mij dit op een leerrijke manier duidelijk te maken.

    Like

  2. Dag Rebecca,

    Dit woord was altijd een last voor mij vroeger! Toen ik vroeger nogal dramatisch deed aan tafel, zei mijn mama het altijd. Ik begreep het nooit, tot plots op school het werd uitgelegd. Verder merk ik dat mijn kleine broertje inderdaad het er ook moeilijk mee heeft! ¨Maar krokodillen kunnen toch niet wenen?¨zei hij. Het is dus belangrijk er niet van uit te gaan dat ieder kind elk woord begrijpt, zelf als je het meermaals gebruikt. Context is altijd noodzakelijk! Ik ga hier dan ook meer op letten in de klas als ik stage geef…

    Like

Plaats een reactie