De slimste nagelbijter ter wereld!

Elke avond kijken mijn ouders en ik naar de Slimste Mens ter Wereld. Pure ontspanning met heel wat humor! Dankzij deze quiz leer ik veel nieuwe zaken bij, maar deze keer is mij een totaal onbekend woord bijgebleven, namelijk ‘onychofagie’.

Mijn papa is elke keer opnieuw verbaasd hoe snel de puzzels in de tweede ronde opgelost worden. Tijdens de puzzelronde moeten de drie deelnemers zoeken naar vier trefwoorden die bij elkaar horen en daar het antwoord uit halen. Opmerkingen van papa zoals: “Ik heb maar twee woorden kunnen lezen!” of: “Wat waren de antwoorden?” komen hierbij altijd naar boven. Nu was een van de vier trefwoorden ‘onychofagie’. Vooraleer het antwoord gezegd werd, vroeg papa wat het betekende en hoe je het moet uitspreken. Ik las het luidop voor hem. Hij moest eens lachen en zei: “Morgen weet je dat toch niet meer!” Ik zag dit als een uitdaging. De volgende dag, bij de nieuwe aflevering, vroeg hij of ik nog wist wat het ‘moeilijk woord’ was. Ja hoor, onychofagie! Ik moet toegeven dat de kans dat ik het woord na een tweetal weken compleet vergeten ben, groot is.

Onychofagie is een synoniem voor nagelbijten. Ik kan niet meteen een strategie bedenken om dit woord te kunnen onthouden, maar mede dankzij papa probeer ik het toch te onthouden.

Ik hoop niet dat ik het woord nog voor de rest van mijn leven ga onthouden, omdat ik het niet superbelangrijk vind. Maar ik denk wel dat, van zodra ik het ergens tegenkom, ik het meteen ga herkennen.

Waar ik wél op hoop, is dat Ella Leyers eindelijk verliest!

Je kan de aflevering ook kijken of herbekijken via volgende link:

Bron: Vier. (2020). De Slimste Mens ter Wereld. Geraadpleegd op 10 november 2020 via https://www.vier.be/video/de-slimste-mens-ter-wereld/de-slimste-mens-ter-wereld-s18/de-slimste-mens-ter-wereld-s18-aflevering-16#kandidaten

Plaats een reactie