Nils Holgersson en de wilde ganzen

Mijn favoriete boek aller tijden … ongetwijfeld ‘Nils Holgersson en de wilde ganzen’ van Selma Lagerlöf. Het boek verscheen in 1906. De illustraties zijn van Anton Pieck.

Afbeeldingsresultaat voor nils holgersson en de wilde zwanen

Nils woont op een kleine boerderij in Zweden. Hij is echter niet vriendelijk voor de dieren thuis. Wanneer hij een kabouter vangt, wordt Nils omgetoverd tot een dwerg. Nu is het natuurlijk aan de dieren van de boerderij om hem te plagen en te sarren.

Wanneer één van de tamme ganzen de lokroep van een groep wilde ganzen niet kan weerstaan en opvliegt, grijpt Nils zich aan de nek vast en vliegt hij op de rug van de gans mee naar Lapland.

Aanvankelijk zijn de ganzen helemaal niet blij met de aanwezigheid van Nils. Maar wanneer hij het leven redt van één van de ganzen door Smirre, de vos, te slim af te zijn, wordt Nils de vriend van iedereen. De ganzen vliegen helemaal tot in het noorden van Zweden. De aanvoerder Akka van Kebnekaise kent het hele land op haar duimpje en vertelt er honderduit over. Op deze reis vergaart Nils veel kennis, beleeft spannende avonturen en leert wat de waarde is van echte vriendschap.

Wanneer Nils terug thuis is, is hij helemaal veranderd. De jongen die graag dieren pestte, bestaat niet meer.

Oorspronkelijk was het de bedoeling van de auteur om een aardrijkskundig boek te schrijven. Omdat ze een paar provincies was vergeten, kon het daar niet meer voor doorgaan en werd het, met succes, als kinderboek uitgegeven.

Mijn vader rolde met zijn ogen wanneer ik dit boek nog maar eens van de boekenplank nam. Mijn boek heeft erg afgezien: de kaft is niet meer volledig en meerdere bladen moesten vastgekleefd worden.

Het kinderboek is een bewerking van de gelijknamige tv-serie. Wanneer de serie niet meer op tv verscheen, was mijn verdriet dan ook immens groot. Mijn vader schreef (Heeft hij dit ook wel daadwerkelijk gedaan?) een brief naar de toenmalige BRT met de vraag om de serie terug uit te zenden. Ik wacht nog, vol ongeduld, op de heruitzendigen…

Gerelateerde afbeelding

Plaats een reactie