Boekenknabbels!

Tijdens de stage van semester 4 in het zesde leerjaar heb ik gebruik gemaakt van enkele boeken van Roald Dahl. Leuke boeken én bij mezelf weekte het toch wel een nostalgisch gevoel los. Daarom ook mijn keuze om rond boeken te werken van Roald Dahl. Eén van de beste jeugdboeken schrijvers die ooit heeft geleefd.Image result for boek matilda

Matilda Wurmhout is een super slim meisje. Ze had bij manier van spreken sneller door hoe ze woorden moest gebruiken, lezen,… dan dat ze doorhad welke functie haar benen voor haar in petto hadden. Ze begon boeken te lezen toen ze nog maar twee jaar oud was. Nog voor haar vijfde verjaardag had ze alle jeugdboeken dat in de lokale bibliotheek stonden verslonden.

Haar ouders liepen echter niet hoog op met Matilda, iets wat je niet zou verwachten. Ze merkte dat haar ouders en zijzelf enorm verschillend waren. Toch  wilde ze aandacht van hen. Dit deed ze echter op een iet wat ongewone manier. Ze haalde allerlei ondeugende grapjes uit met hen. Zoals: de hoed van vader vol lijm spuiten, zodat hij deze niet meer kon afdoen. Resultaat: De hoed én zijn haar afknippen.

Toen ze zes jaar werd mocht ze naar school gaan. Redelijk laat, maar ze was euforisch over dit nieuwe hoofdstuk in haar leven. Eindelijk ‘verlost’ van haar ouders. Ze kwam terecht in een leuke klas met een heel toffe en lieve juf. Juf Engel genaamd. Even later ontmoette ze het schoolhoofd: Mevr. Bulstronk. Een heel gemene vrouw die het (school)leven van de leerlingen omtoverde tot een ware hel.

Image result for gvr

Dit boek gaat over een meisje, genaamd Sophie. Sophie is een weesmeisje en leeft in een weeshuis gesitueerd in Londen. Op een woelige nacht waarbij ze de slaap niet kon vatten bleef ze voor haar uit staren. Ze woelde in haar bed, keek uit haar kamerraam, wanneer ze plots een grote schaduw zag die haar richting uitkwam. De schaduw nam haar mee en droeg een aktetas bij zich. Hij neemt haar mee naar ‘Reuzenstad’. Daar vertelt hij aan Sophie dat hij een van de 10 reuzen is die geen mensen eten. Ook vertelt hij haar: “Nu je Reuzenland hebt gezien mag je hier nooit meer weg!”. Haar reactie…

Image result for sjakie en de grote glazen lift

Dit verhaal gaat over Charlie, een jongetje dat ooit eens naar de fabriek van ‘Willy Wonka’ is gegaan. Het verhaal bestaat uit twee delen.

Deel 1: Dit deel gaat over dat Charlie, zijn familie en mr. Wonka die in een grote glazen lift zitten die veel te hoog gaat. Uiteindelijk komen ze in de ruimte terecht. Daar was er een ruimte-hotel. Ze bespraken samen of ze al dan niet naar binnen zouden gaan. Na enkele minuten discussiëren begeven ze zich voorzichtig naar binnen. Dit bleek al snel geen strak plan. Dit was een ‘alien-hotel’, gevuld met hongerige aliens…

Deel 2: Willy Wonka heeft een pil ontwikkeld die mensen 20 jaar jonger kunnen maken. De grootouders van Charlie, behalve groovader Joe, eten er allemaal van. Twee van hen werden baby’s, ook eentje verdween helemaal. Zij had 4 pillen gegeten en ze was nog maar 78. Om haar terug te halen…

Het klasgebeuren:

In de klas heb ik boekenknabbels aangeboden van de hierboven opgesomde boeken. De leerlingen hebben in groepjes van 4 gewerkt. Ook lag er op elk ‘eiland’ 1 origineel boek waar ze door konden bladeren. Ik had per boek enkele vragen opgesteld. Vragen die de leerlingen individueel konden oplossen, maar ook enkele vragen met betrekking tot ‘leesmaatjes’. Soms moesten ze per groep een aantal pagina’s lezen uit het boek, of uit de bundel die ik had samengesteld.

Voor we hieraan begonnen heb ik aan de leerlingen gevraagd of ze hiervan een verhaal kenden. Iedereen stak zijn/haar hand in de lucht. Na de vraag: “Wie heeft al een van de boeken gelezen?” gingen al heel wat handen naar beneden. Ze hadden van de boeken enkel nog maar de films gezien. Daarom dat het niet erg is om oude(re) boeken te nemen. Tijdens het uitvoeren van de opdrachten waren de leerlingen heel ijverig aan het werk. Een boek lezen vergt zoveel meer dan enkel naar een film kijken. Een film geeft je beeld, waardoor je creativiteit minder aan het werk is. Een film is zoals je de film ziet. Bij een boek kun je je creativiteit volledig laten gaan, je ziet prenten waarbij je zelf nog vanalles kan bij inbeelden. Een boek is heel fantasierijk. Dat merkten ze nog maar eens.

Reacties van de leerlingen:

De leerlingen waren razend enthousiast. Ze werken graag in groepjes en zeker als het gaat om boeken. Deze klas las heel graag. Toen ik op het einde van de les vroeg of dat iemand een van de aangeboden boeken wou lezen gingen er heel veel vingers in de lucht. Dat deed me een enorm plezier.

Plaats een reactie