Maakt geld gelukkig?

Op mijn stageschool liep het project van Welzijnszorg. De vzw Welzijnszorg bestrijdt armoede en zet hiervoor ieder jaar een grootschalige campagne op.

Tijdens mijn stageweek gaf ik een les Godsdienst, de les ging over de campagne van Welzijnszorg. Armoede is een heel gevoelig onderwerp. Ik wou niet onmiddellijk met de deur in huis vallen. Daarom was ik op zoek naar een passende instap. Aangezien we een fragment moesten voorlezen uit een boek voor het vak Nederlands, ben ik op zoek gegaan naar een boek dat geschikt was als introductie voor deze les. Ik heb uiteindelijk gekozen voor het boek ‘Bobbel die in een bakfiets woonde en rijk wilde worden’ geschreven door Joke Van Leeuwen.

Het verhaal ging over Bobbel, Bobbel leefde samen met haar ouders in een bakfiets. Ze hadden geen centjes om een huis, kleren of andere dingen te kopen. Op een dag werd het Bobbel allemaal te veel, ze wou niet meer arm zijn. Daarom bedacht ze een plannetje om rijk te worden.

Ik heb het verhaal niet volledig kunnen voorlezen. Ik ben gestopt op het moment dat Bobbel besliste om rijk te worden. Aangezien ik het boek enkel als instap gebruikte. De leerlingen mochten zelf nadenken wat er met het meisje zou gebeuren. Bleef Bobbel in de vicieuze cirkel van armoede of kon ze deze doorbreken, hoe ging ze het aanpakken,…

De leerlingen werden op een speelse manier betrokken bij het onderwerp. Zelf vonden ze het heel leuk, want ze kwamen op de gekste ideeën. Ze vertelden ook hoe ze stonden ten opzichte van armoede. Door het boek te gebruiken werd het ijs gebroken. Veel leerlingen vertelden dat rijk zijn niet altijd even leuk moet zijn. Het meisje in kwestie was van oordeel dat zij heel gelukkig was, ook al had ze misschien niet zoveel geld. Ik vond dit echt prachtig.

De leerlingen vonden dit super. Tijdens het voorlezen hingen de leerlingen aan mijn lippen. Ik ben iemand die heel veel expressie in zijn stem legt, dus dit vonden ze extra leuk. Persoonlijk vond ik het een zeer goede keuze om dit boek tijdens mijn stage te gebruiken.

3 gedachtes over “Maakt geld gelukkig?

  1. Ik vind het schitterend dat je op deze manier de link met armoede hebt kunnen leggen. Ik zou het moeilijk hebben om dit onderwerp te bespreken, maar jij hebt een werkvorm gekozen die de leerlingen de kans geeft om een eigen mening te vormen. Hoe heb je ervoor gezorgd dat de leerlingen dit in een veilig klasklimaat konden vertellen?

    Like

  2. Ik heb ook een les over armoede moeten geven, ook rond de campagne van Welzijnszorg. Ik heb toen gekozen voor een verhaal van Lina, die ik uit het lessenpakket had gehaald. Dat ging ook over armoede en ze had dezelfde leeftijd als mijn leerlingen, nu ik jouw blog lees denk ik dat misschien beter ook voor een boek had gekozen. Je hebt hetzelfde meegegeven en volgens mij had je de leerlingen nog meer mee door het boek en door dat dit nog meer in hun leefwereld pastte! Volgens mij, een uitstekende keuze! Mijn leerlingen waren van het tweede leerjaar en toch slaagden ze erin om heel goed te verwoorden wat armoede juist betekende en hier ook goede voorbeelden van te geven. Allen waren ze ook even enthousiast over ideeën hoe zij mensen zouden helpen die in armoede leven. Was dit bij jou ook het geval?

    Like

  3. Zelf heb ik ook het verhaal ‘Bobbel die in een bakfiets woonde en rijk wilde worden’ van Joke Van Leeuwen gelezen. Ik vond het een verassend verhaal omdat ik bij het lezen van de titel, mij iets helemaal anders voorgesteld had.
    Ik heb na het lezen van het verhaal nooit nagedacht over wat de meerwaarde van dit boek zou kunnen zijn in de klas. Persoonlijk zou ik er nooit aan denken om een boek uit de les Nederlands te gebruiken bij een godsdienstles. Het is een passende en goed gevonden instap voor deze les.
    Hoe heb je er voor gezorgd dat de leerlingen de link legden met de realiteit?

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie