Armstrong: de avontuurlijke reis van een muis naar de maan

Dit verhaal neemt je mee met Armstrong, een pientere muis die verder durft denken en dromen dan zijn medemuizen. Armstrong is gefascineerd door de ruimte en zijn grote droom is zelf ook naar de ruimte, het liefst de maan, te kunnen reizen.

Met behulp van tips die hij van een oude geleerde muis krijgt, lukt het hem een raket en ruimtepak te ontwerpen. Zijn onderzoek blijft echter niet onopgemerkt door de mensen, wat zijn missie al gauw in gevaar brengt.

Zelf vind ik dit een prachtig boek. Ik heb het dan ook voor privégebruik aangeschaft. Regelmatig lees ik eruit voor aan mijn vierjarig zoontje. Het op zich al erg boeiend verhaal wordt ook nog eens visueel sterk ondersteund met prachtige tekeningen.

Tijdens mijn stage heb ik dit boek gebruikt tijdens een les Nederlands rond luisteren en spreken. Ik las de eerste pagina’s voor aan de klas. De voorleesmomenten onderbrak ik om vragen te stellen over de inhoud aan de leerlingen. Dit waren niet de klassieke ‘Wie is Armstrong?’ of ‘Welke kleur had de kaas?’. Ik probeerde de leerlingen verder te doen nadenken over wat ze gehoord hadden. Zaken die niet letterlijk verteld werden maar die een goede luisteraar toch kon ontdekken. Hieronder een greep uit de vragen:

  • Wat heeft Armstrong allemaal nodig om naar de maan te kunnen gaan denken jullie? (raket/ ruimtepak/ ..).
  • Met wat zou jij dat maken, als je een muis zou zijn? Met welke materialen? (kaas/ stukjes wol/ drinkflesjes/ ..).
  • Wat zou hij gebruiken om zich zo hard van de aarde af te zetten dat hij de lucht inschiet, helemaal tot aan de maan? (Leerlingen antwoorden volgens eigen fantasie).
  • Waarom opletten voor de mensen? Waarom zouden ze de muis in de gaten houden? (Hij steelt dingen om zijn raket te bouwen./ Hij heeft de zolder in brand gestoken./ Ze hebben hem misschien zien vliegen./ ..).

Ik lette ook op de iets moeilijkere woorden in het boek. Zoals bijvoorbeeld ‘een telescoop’. In plaats van dit zelf direct te verduidelijken liet ik de leerlingen eerst zelf proberen dit te verwoorden.

Tijdens het lezen had ik ook een PowerPoint met enkele ondersteunende prenten om de fantasie nog meer te prikkelen.

Een paar leerlingen hadden me tijdens de stage verteld dat zij niet graag lazen. Dit ging als een mes door mijn hart aangezien ik zelf een fervent lezer ben sinds het moment dat ik kon lezen. Daar wou ik dus graag iets aan doen! Doel van deze les was onder andere deze leerlingen mee te nemen in het verhaal, hen zo te prikkelen en hen ertoe aanzetten de rest van het verhaal zelf te lezen.

Die opzet is gelukt want de leerlingen hebben in de dagen nadien gevochten om het boek te mogen lenen en lezen. De leerlingen die vooraf aangaven niet graag te lezen stonden daarbij vooraan in de rij.

Kuhlmann T. (2016). Armstrong. De avontuurlijke reis van een muis naar de maan. (4de druk; 2019). Rijswijk: De Vier Windstreken.

Plaats een reactie