Karrewiet

Ik weet het, het is alom bekend en wordt al vaak in klassen ingezet. Net daarom vind ik dat Karrewiet hier wel een plaatsje verdient.

Naast het klassieke intermezzo tijdens de lunchpauze in de modern geïsoleerde coronaklassen kan je de website ook gebruiken voor tal van andere taalopdrachten. Laat de leerlingen één van de reportages bekijken en zet hen er vervolgens mee aan het werk. Dit zou een schrijfopdracht kunnen zijn, maar evengoed een luisteropdracht. Of waarom hier geen muzische activiteit aan koppelen?

De website is ook een bron van informatie wanneer je op zoek bent naar filmpjes voor bepaalde wero-thema’s. Deze filmpjes zijn op maat van de leerlingen, in verstaanbare taal die toch ook af en toe uitdaagt.

De Nederlandse tegenhanger schooltv.nl wil ik ook wel even vermelden. Zelfde argumenten als hierboven, alleen spijtig dat niet alle filmpjes te bekijken zijn vanuit het buitenland.

Mijn boodschap: herontdek Karrewiet!

4 gedachtes over “Karrewiet

  1. Beste Rebecca,

    Wie kent Karrewiet nu niet! Elke leerling groot of klein kijkt elke dag uit naar het leukste moment van de dag. Karrewiet, het is tijd voor Karrewiet! Ook in mijn stageklas werd er dagelijks naar gekeken. Het is mooi om te zien hoe de leerlingen op de hoogte willen zijn van alles wat er zich daar buiten afspeelt. Ook nu laat Karrewiet zijn belang zien. De leerlingen die uit Oekraïne komen kunnen vanaf nu ook het nieuws op de voet volgen. Dit dankzij de ondertitels. Karrewiet houdt niet alleen de kinderen op de hoogte van alle gebeurtenissen, maar brengt ook kinderen met verschillende thuistalen bij elkaar.

    Geliked door 1 persoon

  2. Dat is zeker waar. De kinderen vragen er echt naar. In november waren we op uitstap. We kookten voor minderbedeelde mensen op de markt van Anderlecht. Op het einde van de dag kwamen de leerlingen nog even bijeen in een lokaal, waar een tv-scherm stond. We stonden op het punt naar school te vertrekken, maar de kinderen vroegen de verantwoordelijke of ze eerst nog naar Karrewiet mochten kijken. Het is inderdaad een dagelijkse traditie. De kinderen krijgen veel info mee en verruimen op die manier hun blik op de wereld.

    Like

  3. Dag Rebecca,

    Karrewiet is inderdaad gewoon een deel van de dag geworden in de meeste klassen! Het zijn meestal de leerlingen zelf die ook komen vragen om het op te zetten wanneer je het als leerkracht even vergeten bent. Dit is alleen maar positief omdat de leerlingen hierdoor op de hoogte zijn van wat er in de wereld gaande is, ze zijn dus op hun niveau mee met de actualiteit. Zelfs ik als leerkracht ontdek er nog nieuwtjes die ik bijvoorbeeld in het journaal niet eens gezien heb.
    Verder vind ik het ook een fantastisch idee om Karrewiet meer en meer in te zetten tijdens de lessen en om de leerlingen er zelfs opdrachten rond te laten maken. Dit neem ik zeker mee naar de toekomst en voor de stage.
    Tot slot wil ik toch even het chauvinisme in mezelf naar boven halen door te zeggen dat Karrewiet toch nog altijd mijn voorkeur heeft op Schooltv :-).

    Like

  4. Karrewiet ken ik en is inderdaad een bruikbare bron voor de leerlingen in de lagere school. De uitleg in de filmpjes wordt op een kindvriendelijke manier gegeven. De leerlingen begrijpen wat er verteld wordt. Ik ben zelf een voorstander om Karrewiet te gebruiken in mijn lessen. De leerlingen zijn steeds aandachtig en pikken de informatie makkelijk op. Door af en toe een filmpje van Karrewiet te laten zien aan de leerlingen, zijn ze op de hoogte van wat er allemaal speelt in het dagelijks leven. Een aanrader dus!

    Like

Plaats een reactie