Bertje Big

“Wat is het heerlijk om een biggetje te zijn, denkt Bertje Big en hij droomt weg…” Een zin die nog steeds door mijn hoofd spookt sinds ik twee jaar was. Bertje big is een kinderboek geschreven door Peter Brouwer en wat het verhaal zo sterk maakt, zijn de prachtige tekeningen. Het verhaal gaat over een big, genaamd Bertje. Hij is niet meer gelukkig als big en wil heel graag een ander dier zijn. Daarom gaat hij op stap en zo komt hij andere dieren tegen, zoals een koe. Maar een koe kon hij helemaal niet worden, want koeien worden gemolken en een big heeft geen uier! Ook een paard zijn was geen optie voor Bertje, want paarden moeten nu eenmaal hard kunnen rennen en dat kunnen biggetjes niet. Een schaap dan? Ook niet, want Bertje heeft geen wol om geschoren te worden. Als laatste eindigt hij bij de kippen. Alles verliep vlot, tot de kippen gingen slapen. Bertje kan toch helemaal niet slapen op een stok! En zo kwam hij terug bij zijn broertjes en zusjes in het modderbad. Moe maar voldaan ligt de hele familie Varken te slapen op een zacht bed van stro. “Wat is het heerlijk om een biggetje te zijn, denkt Bertje Big en hij droomt weg…”

Ik vond het moeilijk om er slechts één illustratie uit te pikken omdat ik ze stuk voor stuk prachtig vind. Ik heb er toch voor gekozen om de illustratie met jullie te delen waarbij Bertje Big terug bij zijn familie komt in het modderbad. Vroeger kreeg ik altijd kippenvel toen ik deze afbeelding zag. Ik vond zowel de boodschap erachter als de tekening heel mooi.

Afbeeldingsresultaat voor bertje big

Plaats een reactie