Ganzenboekspel

De ergste juffen en meesters van de wereld

Ontdek de magische wereld van David Walliams met deze activiteit!

Tijdens mijn stageweek hebben de leerlingen op een bijzondere manier kennisgemaakt met de betoverende boeken van David Walliams. Door middel van een interactieve en speelse aanpak hebben ze niet alleen de verhalen van Walliams ontdekt, maar ook hun enthousiasme voor lezen vergroot. En het leuke was, de leerlingen kenden zijn boeken nog niet! Dat maakte het enthousiasme nog groter.

Om het leesplezier te stimuleren, hebben we een speciale versie van het klassieke ganzenbordspel gespeeld, geïnspireerd op lezen. Elk vakje op het bord stond voor een symbool dat verbonden was met een opdracht, waardoor de leerlingen actief betrokken werden bij de verhalen en personages uit Walliams’ boeken.

Hoe Werkt Het?

  1. Startpunt: de leerlingen begonnen het spel door hun pion op het startpunt te plaatsen en de dobbelsteen te gooien. De leerlingen kregen elk een ander boek uit Walliams’ collectie.
  2. Symbolen met opdrachten: bij elk symbool moesten de leerlingen een andere opdracht uitvoeren, zoals:
    • Golven: lees een bladzijde met post-it voor. Vertel aan je medeleerlingen in welk personage je je herkent en welke gebeurtenissen je ook al meemaakte.
    • Wereldbol: vertel aan je groepjes waarom je het boek wel of niet graag zou lezen.
    • Wc: iedereen maakt een stukje van een strip die bij het verhaal past. Leg aan elkaar uit wat je hebt getekend.

“Juf dit was zo leuk! Ik vond het super leuk om een stripverhaal te maken bij het boek!” – Kyara (5C)

Waarom JIJ deze activiteit ook moet proberen.

  1. Om het leesplezier te verhogen: door spelenderwijs met de boeken bezig te zijn, ervaren de leerlingen dat lezen leuk en spannend kan zijn.
  2. Interactie en samenwerking staan centraal: het ganzenbordspel bevordert samenwerking en interactie tussen de leerlingen, waardoor ze op een speelse manier meer te weten komen over de boeken en hun inhoud.
  3. Creativiteit en verbeelding wordt gestimuleerd: door de opdrachten voelen de leerlingen zich meer verbonden met de verhalen en personages.

Resultaten en Reacties

“Ik ga dit boek zeker lezen! Ik mocht één pagina lezen en wou al meteen verder lezen!” – Alexandre (5C)

De leerlingen waren razend enthousiast over deze activiteit. Het plezier en de opwinding waren duidelijk zichtbaar terwijl ze door het spelbord bewogen en de opdrachten uitvoerden. Veel leerlingen gaven aan dat ze nu nog meer zin hebben om de boeken van David Walliams te lezen en te ontdekken.

Laat me zeker weten of je deze werkvorm ook hebt gebruikt!

Plaats een reactie