Boekbesprekingen – Hoe sta jij hier tegenover?

Boekbesprekingen … Iedereen kent ze wel. De kinderen kiezen een boek, lezen het en brengen nadien verslag uit voor de volledige klas. Maar is dat wel echt relevant?

Zeer vaak leggen directies een bepaald aantal boekbesprekingen voor die de leerlingen zeker moeten doen tijdens het schooljaar (bijvoorbeeld 3x per jaar). Maar … is het houden van vaste boekbesprekingsmomenten wel relevant?

Ik denk soms dat men meer kan bereiken door de leerlingen niet te verplichten om tijdens een bepaalde periode een boek te lezen. Waarom laten we de leerlingen hier niet vrij in? De leerlingen kunnen doorheen het jaar wel een aantal boeken lezen, maar ze krijgen zelf de vrijheid om te kiezen wanneer en hoe ze dit doen. Op die manier denk ik dat de motivatie en interesse meer uit het kind zal komen, waardoor de boekbesprekingen een betere functie zullen krijgen in de klas …

Laat hieronder gerust jullie mening weten, of reageer hieronder! 🙂

Plaats een reactie