De tweeling van Auschwitz

Het boek is geschreven door Eva Mozes Kor, gebaseerd op haar waargebeurde verhaal. In het boek lees je het aangrijpende verhaal van hoe Eva, haar tweelingzus Miriam, haar moeder Jaffa en haar vader Alexander Mozes gedeporteerd werden naar Auschwitz tijdens de Tweede Wereldoorlog. In het concentratiekamp werden de tweelingzussen onderworpen aan medische experimenten uitgevoerd door de beruchte nazi-arts Josef Mengele.

De zussen werden op het perron gescheiden van hun familie, dit duurt nog geen tien seconden waardoor ze geen afscheid konden nemen. Ondanks de verschrikkingen die in de barak gebeuren blijven Eva en Miriam elkaar steunen en proberen ze hun waardigheid en menselijkheid te behouden.

Telkens ik een stukje las uit het boek kreeg in een koude rilling doorheen mijn lichaam. De bittere werkelijkheid die de zussen op tienjarige leeftijd doorstonden gaat me nog altijd niet te boven. Ondanks dat dit een zeer aangrijpend boek is, vond ik het wel zeer interessant om te lezen. Ik werd helemaal ingezogen in het verhaal en kreeg een fantasie over de gebeurtenissen.

Ik raad dit boek aan omdat het indrukwekkend en pakkend verhaal is dat de lezer confronteert met de gruwel van de Holocaust. Het biedt een inzicht in de band tussen twee zussen en de wil om te overleven te midden van de onvoorstelbaarste omstandigheden.

Een citaat uit het boek:
“Ondanks alles wat we hebben meegemaakt, weiger ik toe te geven aan haat. Haat is een gift die je jezelf geeft, maar ik wil mezelf niet toestaan om vergiftigd te worden. We moeten leren vergeven, niet voor degenen die ons pijn hebben gedaan, maar voor onszelf, zodat we verder kunnen gaan met ons leven.” – Eva Mozes Kor

Dit citaat verduidelijkt de machtige boodschap van genade en de volharding van de menselijke geest die centraal staat in het verhaal van Eva en Miriam Mozes.

Plaats een reactie