Identiteitskaart hoofdpersonage

Ik heb mijn stageles rond boekpromotie gecombineerd met een muzische activiteit. In de school waar ik stage loop, hebben ze zelf ook al oog voor boekpromotie. Zo brengen ze maandelijks een bezoek aan de plaatselijke bibliotheek waar de leerlingen steeds 2 boeken mogen uitlenen (één leesboek en één boek naar keuze). Ook wordt er dagelijks een leeskwartier voorzien voor de leerlingen.

Voor mijn les rond boekpromotie heb ik gebruik gemaakt van een werkvorm uit de handleiding “Helden en schurken” van de Jeugdboekenmaand. De leerlingen moesten een identiteitskaart maken van het hoofdpersonage van het boek dat ze op dat moment aan het lezen waren. Aan het einde van de les mochten enkele leerlingen ook hun boek voorstellen aan de hand van hun zelfgemaakte identiteitskaart. De leerlingen vonden het heel leuk om op deze manier over hun zelfgekozen boek uit de bib te praten in de klas. Volgens mij zijn de leerlingen zelf (leeftijdsgenoten) ook de beste promotors voor nieuwe boeken. Leerlingen aanvaarden vaker advies van elkaar dan dat ze dat soms doen van een volwassen persoon. Nadien werden alle identiteitskaarten ook opgehangen in de klasbibliotheek. Leerlingen gingen hierdoor regelmatig eens een kijkje nemen in de bib.

Plaats een reactie