Geluk en vriendschap in één boek

Enkele weken voor de kerstvakantie heb ik in de klas voorgelezen uit het boek ‘Geluk voor kinderen: Vriendschap’, van Leo Bormans.

Dit boek bevat verschillende verhalen over vriendschap en geluk. Tijdens deze verhalen komen verschillende soorten vogels aan bod en ze worden in het boek op een heel leuke manier voorgesteld en besproken. Alle vogels beleven een verhaal en elk verhaal bevat een soort levensles/boodschap die te maken heeft met het thema vriendschap en geluk.

In mijn klas wordt er elke dag LIST georganiseerd, hierbij leest de leerkracht eerst 10 minuten voor uit een boek en nadien lezen de leerlingen 15 minuten zelfstandig. Dit boek heb ik een volledige week gebruikt tijdens LIST, de leerlingen vonden dit boek zeer leuk en ze waren ook steeds benieuwd welke vogels er nu aan bod zouden komen.

Bormans, L. (2018). Geluk voor kinderen 3: Feest. (1e druk). Tielt: Lannoo.

Het boek bevat zeer mooie en kleurrijke prenten en ik probeerde deze dan ook steeds te projecteren op het smartboard. Ik probeerde mij tijdens het voorlezen ook zoveel mogelijk in te leven in de vogels, de leerlingen vonden dit zeer grappig en leuk. Na het einde van het verhaal hield ik een kort gesprekje over de boodschap van het verhaal, de leerlingen konden dit verrassend goed verwoorden en gaven hier soms enkele voorbeelden uit hun dagelijkse leven. In het boek staan ook enkele leuke en goede vragen die je kan gebruiken om het verhaal te bespreken in de klas.

Dit is boek is dus echt wel gemaakt om in de klas te gebruiken en het is naar mijn mening voor zowel de 1ste en 2de graad bruikbaar.

De kinderen van mijn klas vonden dit boek FANTASTISCH!

Bormans, L. (2014). Geluk voor kinderen 1. (1e druk). Tielt: Lannoo.

Er zijn trouwens meerdere boeken en ik zal deze in de toekomst dan ook zeker eens gebruiken in de klas. Collega’s op school hebben deze boeken ook al gebruikt in de klas en raden deze ook zeker aan. Zeker een aanrader!

Je komt tot hele mooie en verassende gesprekken met de leerlingen.

Voorlezen is niet alleen een moment van lezen, het is soms ook een moment van luisteren en vertellen.

Een gedachte over “Geluk en vriendschap in één boek

  1. Deze boeken zijn echt knallers!

    Ik heb het boek “Geluk voor kinderen” via via leren kennen en ben dan ook op zoek gegaan naar meer boeken van Leo Bormans.
    Ik ben ervan overtuigd dat deze boeken zeker bruikbaar zijn in het lager onderwijs, maar het is ook mogelijk in de kleuterklas hoor.
    Natuurlijk vergt dit wat aanpassing hier en daar.

    Ik heb het boek “Geluk voor kinderen” al eens uitgewerkt in een derde kleuterklas. We werkten rond het thema “vogels” en elke vogel uit dit boek kwam stelselmatig aan bod. Bij elke vogel hoort er een levensles, bvb.: samen is leuker dan alleen, blij zijn met wie je bent en met wat je hebt, met een open blik naar de wereld rondom je kijken, enz.. Dus het is zeker doenbaar om dit aan te bieden in de kleuterklas, mits aanpassing. Maar differentiëren doen we sowieso 😉

    Like

Plaats een reactie