Nooit meer een dt-fout?

Werkwoordenwiel waarmee je nooit meer dt-fouten maakt nu ook te koop
Yannick Vercauteren en zijn werkwoordenwiel

Yannick Vercauteren, een Odisee student, heeft een ‘werkwoordenwiel’ uitgevonden dat moet helpen met het vervoegen van werkwoorden. Zijn doel is dat er nooit meer dt-fouten worden gemaakt. Yannick bedacht als student het wiel voor zijn bachelorproef, maar nu wordt het ook echt op scholen gebruikt.

Yannick vroeg zich af waarom zoveel leerlingen en volwassenen dt-fouten blijven maken. Het maken van fouten tegen de dt-regel heeft te maken met de werkwoordsvormen die we het vaakst gebruiken. Werkwoordsvormen die we vaker gebruiken, schrijven we sneller neer. Bijvoorbeeld: we schrijven vaker ‘gebeurd’ (voltooid deelwoord) dan ‘gebeurt’ (tegenwoordige tijd). We gebruiken daarom ‘gebeurd’ wel eens op de foute plek in de zin. Yannick wilde hier iets aan doen en ging op zoek naar een praktisch middel om leerlingen te helpen. Het werkwoordenwiel is een praktisch hulpmiddel met vormen en kleuren dat alle schema’s vervangt.

Leerlingen starten in het midden van het werkwoordenwiel met de vraag: ‘Is het werkwoord dat vervoegd moet worden een persoonsvorm?’. Ze volgen daarna telkens de bijpassende kleur tot ze bij de juiste oplossing terechtkomen. De leerlingen zijn actief bezig met de leerstof, waardoor hun motivatie verhoogt.

Als leerkracht kan je dit werkwoordenwiel gebruiken in de klas. Het wiel helpt de leerlingen om geen fouten te maken tegen de dt-regel. Wanneer ze de werkwijze van het werkwoordenwiel kennen, is de kans kleiner dat ze fouten zullen maken bij het vervoegen van werkwoorden. Wanneer alle leerkrachten dit wiel zouden gebruiken, bestaat de kans dat er minder verwarring zal zijn voor de leerlingen. Doordat er verschillende schema’s bestaan om werkwoorden te vervoegen, vinden de leerlingen het soms ingewikkeld om de schema’s te volgen. Je kan het werkwoordenwiel inzetten als differentiatie in de klas. De leerlingen die moeite hebben met het correct vervoegen van werkwoorden, kunnen dit wiel gebruiken ter ondersteuning. Ik vind het alvast een interessant hulpmiddel bij het vervoegen van werkwoorden en zal zeker de overweging maken om later dit wiel te gebruiken in mijn klas.

De vraag waarover ik nog vaak nadenk: ‘Zal er ooit een tijd komen zonder dt-fouten?’

2 gedachtes over “Nooit meer een dt-fout?

  1. Beste Yara,

    Wat een leuk concept! Ik kan mij voorstellen waarom deze cirkel zo in de smaak valt. Dt-fouten komen frequent voor, ook bij mensen die de regels goed beheersen. In ons hoofd komen vooral de vormen voor die we het meest gebruiken en die gaan we dan ook schrijven in zinnen waar ze eigenlijk niet thuis horen…. Ook ik ervaar dit soms. Deze cirkel lijkt mij een ideaal middel om de leerlingen, maar ook de leerkrachten te ondersteunen tijdens de lessen. Ik zou deze zeker gebruiken!

    Like

  2. Beste Yara, ik heb mezelf ook al veel afgevraagd hoe het komt dat zowel kinderen als volwassenen nog zoveel dt-fouten schrijven. Er bestaan al heel veel stappenplannen om kinderen te helpen bij de juiste schrijfwijze. Eerlijk gezegd vind ik veel van die stappenplannen zelf ook ingewikkeld en kan ik begrijpen dat dit voor kinderen niet altijd de beste hulp is. Het werkwoordenwiel lijkt mij eenvoudiger en loont zeker de moeite eens uit te testen. Het is handig in gebruik en het wordt visueel mooi voorgesteld. Dit alles maakt het aangenaam voor kinderen om correct te leren schrijven.

    Like

Plaats een reactie