Wat je -niet- moet doen als je naar het strand gaat

Ik heb het gedicht ‘Wat je niet moet doen als je naar het strand gaat’ gelezen uit de dichtbundel ‘Wat je moet doen als je over een nijlpaard struikelt’ van Edward van de Velde & Martijn van der Linden.

Elk gedicht in deze bundel begint met ‘Wat je moet doen als …’ of zoals deze ‘Wat je -niet- moet doen als …’.

Het is een leuk gedicht om bij stil te staan. Het gaat over je schoenen die je uitdoet als je naar het strand gaat. In dit gedicht komen je schoenen tot leven en vertellen ze over hoe ze zich voelen. We doen onze schoenen uit en laten ze staan op het strand. Nadien kruipen we met onze natte, zanderige voeten terug in hun ‘keel’. Het is grappig, maar tegelijkertijd zit er ook waarheid in.

Dit gedicht zou ik zeker kunnen voorlezen in de klas. Schoenen die tot leven komen en ‘spreken’ is iets wat in de fantasie van een kind past. Alles kan in de fantasie van een kind gebeuren. Ik zou dit op een grappige manier voorlezen gecombineerd met het visueel tonen door echt (oude) schoenen, waarop ik een gezicht teken, mee te brengen naar de klas. Ik breng ook zand mee en zet achtergrondmuziek op waar je de zee heel duidelijk kan horen.

Heel even zijn we samen aan zee en leven we ons in hoe het is om een schoen te zijn en wat je dus zeker niet moet doen als je naar het strand gaat.

4 gedachtes over “Wat je -niet- moet doen als je naar het strand gaat

  1. Het lijkt mij een amusant gedicht, waar je veel mee kan doen in de klas. Ik vind het een slim idee om echte (oude) schoenen mee te brengen naar de klas als je de gedichtenbundel wilt voorlezen. Zo zijn de kinderen direct getriggerd en kunnen ze hun helemaal inleven. Het onderwerp van de gedichtenbundel is heel fijn en je kan er verschillende richtingen mee uit in de klas.

    Like

  2. Het lijkt mij een zeer interessant gedicht waar je veel mee kan doen in de klas. Ik vind het dan ook zeer creatief uitgewerkt. Het is een perfect gedicht om de koppeling te maken naar een drama les omdat je inderdaad de fantasie prikkelt van de leerlingen. De schoen die je zelf tot leven brengt is hier dan ook de perfecte instap toe. Deze schoen zal er ook voor zorgen dat de leerlingen nieuwsgierig worden en met veel aandacht zullen luisteren wanneer je voorleest. Geweldig hoeveel kanten je uit kunt gaan met deze gedichtenbundel!

    Like

  3. Volgens mij zal elk individueel kind uit de klas veel plezier beleven aan het luisteren van zo een grappig en fantasierijk gedicht. Schoenen die tot leven komen? Dat kan toch helemaal niet! Buiten de gekke fantasie van het kind, zal het kinderen aan het denken zetten naar de diepere betekenis van het gedicht. Het is een heel creatieve instap voor een drama les, maar ook evengoed een lesje Nederlands. Super originele gedichtenbundel om te gebruiken in de klas!

    Like

  4. Ik heb dit gedicht gebruikt als sfeerschepping in een les muzische vorming. Zo worden niet enkel (oude) schoenen achtergelaten op het strand, maar kunnen we verschillende materialen verliezen.
    De leerlingen brachten een handdoek, een zonnebril, speelgoed, een knuffel, … mee en gingen hiermee experimenteren en fotograferen. Nadien, verwerkten we de ‘gevonden voorwerpen’, in een gedicht en in een collage, geïnspireerd door de werken van David Hockney.
    De leerlingen maakten prachtige kunstwerkjes.

    Like

Plaats een reactie