Saartje Tadema – Thea Beckman

Als tiener was dit een van mijn lievelingsboeken. Ik lees graag fictieverhalen die in het verleden plaatsvinden. Ik vond het leuk om terug in de tijd te worden gekatapulteerd, te lezen hoe ze vroeger leefden. Het verhaal gaat over een meisje dat wees wordt op haar 7de en samen met haar broer naar een weeshuis wordt gestuurd. Maar Saartje is een slimme meid en houdt van lezen en leren. Jammer genoeg krijgen weesmeisjes in die periode niet veel kansen en moeten vooral dankbaar zijn en gehoorzamen. Dankzij een baantje in een herberg waar veel vaarders langskomen kan ze mee dromen over hun verhalen maar zal ze ooit een vrije zelfstandige vrouw worden?

Lees je graag historische jeugdboeken dan is deze zeker een aanrader.

Een gedachte over “Saartje Tadema – Thea Beckman

  1. Wat een Geluk! Ikzelf ben al sinds mijn kindertijd superfan van Thea Beckman. Zij is eigenlijk de drijvende motor geweest voor mijn leeshonger die ik vandaag de dag (meer dan 25 jaar later) nog steeds heb.

    Ikzelf ben ook verzot op historische romans. Het is een aangename manier om iets meer te weten te komen over het verleden én toch ook je eigen fantasie de vrije loop te kunnen laten. Je verbeelding wordt enorm aangesproken tijdens het lezen en tegelijkertijd verbreed je je algemene kennis.

    Saartje Tadema moet zowat het vierde boek geweest zijn dat ik van Thea Beckman gelezen heb (de eerste drie waren die in de serie over de Honderdjarige Oorlog). Om eerlijk te zijn heeft het ook de kiem gelegd van mijn licht feministische kant.

    Like

Plaats een reactie