Iedereen is anders

Kraai | pluizer

Iedereen is anders, niemand is als jij.

Iedereen is anders, jij bent jou en ik ben mij.

Dit verhaal is geschreven door Leo Timmers. Het verhaal gaat over een pikzwarte kraai die niet gelukkig is met zijn uiterlijk. De kraai wordt buitengesloten door de andere vogels, omdat hij zo groot en zwart is. Alle andere vogels zijn bedekt met kleuren behalve hij. Op een dag is kraai het zo beu om steeds buitengesloten te worden en beslist hij om zichzelf te gaan vermommen als één van de andere vogels. Hij verzamelt enkele potten kleurenverf en gaat meteen aan de slag.

Toen ik moest gaan nadenken over mijn favoriete illustratie, moest ik niet zo heel erg lang nadenken. Ik had dit boek namelijk onlangs gelezen voor de leesopdracht van Nederlands. Dit boek heeft mij toch wel geboeid en dan voornamelijk de mooie illustraties uit het boek. Ik vind de illustraties uit het boek zeer mooi getekend en ondanks dat het verhaal over een zwarte kraai gaat, vind ik ze ook nog erg kleurrijk. De onderste illustratie vond ik de mooiste uit het boek. Kraai had zich met de kleurenverf vermomd als een vink, een mees en een parkiet, in de hoop dat de vink, de mees en de parkiet vriendjes met hem zouden willen worden. Helaas waren de vink, de mees en de parkiet in paniek weggevlogen, omdat zij nog nooit zo een grote vink, mees of parkiet hadden gezien. Kraai voelde zich buitengesloten en wist niet meer wat hij moest doen om vriendjes te worden met hen. Hij begon heel hard te huilen en de kleurenverf vloeide in tranen van zijn veren. Hij moest en zou voor altijd een lelijke, grote, zwarte kraai blijven zonder vriendjes.

Crow | Leo Timmers

Toen ik het boek had uitgelezen, deed dit verhaal mij heel erg denken aan het verhaal van het lelijke eendje. Ook dit verhaal gaat over anders zijn en hoe anderen daar mee omgaan. In de toekomst zal ik dit boek zeker gebruiken in mijn klas, ik vind de achterliggende boodschap bij het verhaal dan ook zeer mooi en belangrijk. Kinderen moeten namelijk leren dat iedereen anders is, dat iedereen er anders uitziet en dat je daar helaas niet veel kan aan veranderen. Het enige belangrijke ding wat je wel kan doen is elkaar met respect behandelen en elkaar zeker niet buitensluiten. Ik vind dit boek dan ook een zeer goede les instap voor een les rond pesten.

Ik hoop dat velen van jullie deze gedachte delen met mij!

Ps. Dit boek is meer geschikt voor kinderen van de éérste graad.

Een gedachte over “Iedereen is anders

  1. Hey Silke,

    Wat lijkt dit me een ontroerend boek om te ontlenen.

    Wanneer ik zelf boeken ontleen voor de klas heb ik een voorkeur voor boeken waar diversiteit de basis vormt. Boeken over het accepteren van zowel jezelf als anderen. Boeken over vriendschap en respect. Met andere woorden, boeken waarin ze belangrijke levenslessen meekrijgen.

    Bij dit verhaal vind ik het jammer dat de kraai het gevoel heeft zich anders te moeten voordoen om er toch bij te kunnen horen. Spijtig genoeg gebeurt dit ook in het echte leven. Sommige kinderen zullen zich er vast in herkennen.

    Dit boek lijkt me dus inderdaad een leuke instap, maar hoe ga je er daarna mee verder? Ga je gewoon in gesprek of durf je het ook creatief te verwerken door hen bijvoorbeeld zelf een alternatief einde te laten bedenken of een toneelstukje te laten opvoeren?

    Groetjes,

    Carolien

    Like

Plaats een reactie