De mooiste vis van de zee

Wanneer ik nadenk over mijn favoriete boek aller tijden, dan denk ik maar aan één boek: ‘De mooiste vis van de zee’ van Marcus Pfister. De cover en het verhaal neemt me mee naar mijn kindertijd. In de lagere school werd dit boek voorgelezen door mijn juf. Ik herinner mij dat de kaft van het boek ervoor zorgde dat alle kinderen van de klas enorm aandachtig waren.

Het hoofdpersonage van het boek is Regenboog. Regenboog is een vis en heeft speciale schubben die prachtig versierd zijn met glinsters. Hij is dan wel de mooiste vis van de zee, maar heeft geen vriendjes. De andere vissen willen ook graag glinsteren maar regenboog wil zijn glinsters niet delen. Toch wil Regenboog graag vriendjes en besluit om zijn glinsters te delen met hen totdat hij er maar één meer over heeft.

Vandaag de dag blijft dit boek me enorm aanspreken omdat het zorgt voor veel herinneringen aan mijn kindertijd. De illustraties en het daarbij horende verhaal blijft jong en oud aanspreken. De cover van het boek zet je aan om te voelen aan de schubben van de vis, je kan er niet van afblijven.

Hieronder vind je een filmfragment waarbij het verhaal wordt voorgelezen door een aantal kinderen. Bovendien is dit boek uitstekend om in te zetten in de klas. Zodat kinderen zich nog jarenlang het verhaal en de illustraties blijven herinneren.

Pfister, M., & Kuiper, N. (2008). De mooiste vis van de zee. Rijswijk, Nederland: De Vier Windstreken.


Tramboney. (2011, 9 juni). De mooiste vis van de zee. Geraadpleegd op 19 april 2021, van https://www.youtube.com/watch?v=QbTnXFPsk1k

Plaats een reactie