Je uiterlijk is geen beperking

Zijn naam is Hond, James Hond. James is een hond die je nooit zal vergeten. Hij is niet zomaar een hond maar een jack russell met een super speurneus. Ondanks zijn kleine gestalte laat hij zich niet doen. Hij bijt zeker en vast van zich af als je ook maar iets probeert.

Tijdens mijn stage heb ik het boek ‘James Hond en de elfenbank’ voorgelezen aan een groep leerlingen, een mix van het eerste leerjaar tot en met het zesde leerjaar. Eén voor één waren ze gekluisterd aan de woorden die vloeiden over mijn lippen. Het kleine hondje had hun hartje al veroverd door zijn moedig karakter.

Het boek gaat over James Hond, hij woont aan de Belgische kust met zijn baasje André. Andreetje heeft een restaurant genaamd ‘t Zeetje. Hij staat bekend doordat hij de beste zeetong bakt van heel de Belgische kust. Deze soort wordt geleverd door het visserskoppel Martinus en Lieke. Deze krijgen een probleem voorgeschoteld. Zij kunnen André geen zeetong meer leveren omdat er een grotere visser al de zeetong opschept met zijn nieuwere visboot. Op een dag krijgt de visser Martinus een droom over de elfenbank. Het is een zandbank die steeds van locatie wisselt en bomvol met zeetong zit. Om deze zandbank te vinden hebben ze de hulp nodig van James Hond en zijn speurneus. James beleeft een groot avontuur op land en in het water. Er zijn heel veel mensen en dieren die hem onderschatten wegens zijn kleine gestalte maar hij bewijst het tegendeel met zijn wilskracht.

Ik heb dit boek gekozen omdat het een spannend en grappig verhaal is. Maar ook omwille van de onderliggende gedachte dat jouw uiterlijk niks zegt over hoe jij bent. Deze gedachte wil ik ook meegeven aan alle kinderen.

De leerlingen vonden het verhaal grappig en boeiend. Ze vonden James een dappere en stoere hond. Een leerling (7 jaar) had zelfs gezegd dat hij meer zoals James Hond wil zijn. Dit deed mijn hartje smelten. Kinderen leren veel van fictieve personages en daarom zal ik altijd blijven voorlezen in de klas.

James Hond en de Elfenbank - Leesbevordering in de klas
Boek: Elpers, N. E. (2018). James Hond en de Elfenbank. Kalmthout, België: Van Halewyck.

5 gedachtes over “Je uiterlijk is geen beperking

  1. Dag Kirsten,

    Wanneer ik aan het scrollen was tussen de blogberichten, werd mijn aandacht onmiddelijk weggetrokken naar de titel van jouw blogbericht! Ik denk dat ik voor velen onder ons kan spreken als ik zeg dat bijna iedereen wel eens ‘struggelt’ met zijn/haar uiterlijk! Maar zoals deze titel zegt, mag uiterlijk geen beperking zijn….voor niemand!

    Ik vind het zeer fijn te lezen dat een jongen zei dat hij op James Hond wou lijken. Die jongen is zeker en vast geboeid in het verhaal. Het verhaal spreekt mij ook erg aan! Ik ga het boek dan ook zonder twijfel eens lezen! Ik wil weten of James Hond, ondanks zijn klein gestalte, erin geslaagd is om de zandbank te vinden! Ik ben door jouw blochbericht ontzettend nieuwsgierig geworden naar het einde!

    Het boek ga ik zeker en vast ook meenemen in mijn carrière als leerkracht. Ik denk dat het een zeer interessant boek is om mee aan de slag te gaan in de klas! Ook de onderliggende gedachte in dit boek, namelijk dat je uiterlijk niets zegt over wie je bent, is een zeer belangriijke boodschap om mee te geven aan de kinderen! Met dit boek aan de slag gaan in de klas, is dus zeker en vast een meerwaarde, zowel voor jou als leerkracht als voor de kinderen!

    Bedankt om dit boek met ons te willen delen. Het lijkt me een zeer boeiend en interessant boek om te lezen! Ik hou dit boek zeker in mijn gedachten!

    Groetjes,

    Like

  2. Dag Kirsten,

    Wanneer ik aan het scrollen was tussen de blogberichten, werd mijn aandacht onmiddelijk weggetrokken naar de titel van jouw blogbericht! Ik denk dat ik voor velen onder ons kan spreken als ik zeg dat bijna iedereen wel eens ‘struggelt’ met zijn/haar uiterlijk! Maar zoals deze titel zegt, mag uiterlijk geen beperking zijn….voor niemand!

    Ik vind het zeer fijn te lezen dat een jongen zei dat hij op James Hond wou lijken. Die jongen is zeker en vast geboeid in het verhaal. Het verhaal spreekt mij ook erg aan! Ik ga het boek dan ook zonder twijfel zelf eens lezen! Ik wil weten of James Hond, ondanks zijn klein gestalte, erin geslaagd is om de zandbank te vinden! Ik ben door jouw blochbericht ontzettend nieuwsgierig geworden naar het einde van het verhaal!

    Het boek ga ik zeker en vast ook meenemen in mijn carrière als leerkracht. Ik denk dat het een zeer interessant boek is om mee aan de slag te gaan in de klas! Ook de onderliggende gedachte in dit boek, namelijk dat je uiterlijk niets zegt over wie je bent, is een zeer belangriijke boodschap om mee te geven aan de kinderen! Met dit boek aan de slag gaan in de klas, is dus zeker en vast een meerwaarde, zowel voor jou als leerkracht als voor de kinderen!

    Bedankt om dit boek met ons te willen delen. Het lijkt me een zeer boeiend en interessant boek om te lezen! Ik hou dit boek zeker in mijn gedachten!

    Groetjes,
    Yana

    Like

  3. Dag Kirsten

    Toen ik jouw titel las voelde ik me onmiddellijk aangetrokken om jouw blog te lezen.
    Ik heb nog nooit van dit boek gehoord maar het is zeker een boek dat ik op mijn lijstje zal zetten.

    De verhalen en personages in boeken zorgen er vaak voor dat kinderen zaken gaan herkennen uit hun eigen leefwereld. Dit is natuurlijk fantastisch als dit voor positieve reacties gaat zorgen. Het thema over het uiterlijk is iets dat kinderen alle dagen bezig houdt en dat jammer genoeg niet meer is weg te denken in onze maatschappij. Het is dus fantastisch dat dit boek hierop inspeelt en de kinderen laat voelen dat het uiterlijk eigenlijk niets zegt over wie je bent als persoon.

    Heel erg bedankt om dit boek te delen met ons!

    Like

  4. Dag kirsten

    Toen ik de titel van je blogbericht las, was ik meteen geprikkeld om uw blogbericht te lezen. Ikzelf struggel ook een beetje met mijn uiterlijk. Maar zoals de titel van het boek zegt, mag je uiterlijk voor niemand een beperking zijn. Het verhaal zelf spreekt mij ook heel hard aan. Ik ben ook heel benieuwd of James Hind zal slagen in zijn missie.

    Zelf vind ik dit ook een goed boek om te gebruiken in de les. Door dit boek in mijn les te gaan gebruiken, wil ik er ook voor zorgen dat alle kinderen zich goed voelen in hun vel en dat ze accepteren dat het oké is om er anders uit te zien dan de rest.

    Bedankt om dit boek te willen delen met ons.

    Like

  5. Dag Kirsten

    De titel van jouw blog sprak mij heel erg aan. Het is heel belangrijk dat er niet geoordeeld wordt over het uiterlijke. Dit is een zeer sterke boodschap om mee te geven aan kinderen.

    De naam ‘James Hond’ spreekt aan om verder te lezen waarover het boek gaat. Wanneer ik las waarover het boek ging, begreep ik de naam van de hond compleet! Het boek spreekt mij verbazend hard aan. Ik ga dit zeker onthouden en proberen gebruiken in de klas.

    Zelf vind ik het van noodzakelijk belang dat kinderen zich niet fixeren op het uiterlijke.

    Bedankt om het boek te delen met ons.

    Like

Plaats een reactie