Chinees voor buitenstaanders

Er ontstaan meer en meer familiewoorden, zeker nu we nog meer tijd met onze familie doorbrengen. Woorden die anderen horen en denken: “Wat is dat?!”. Welke woorden verzinnen we allemaal met onze familie? En waarom doen we dat?

Ik las onlangs een artikel in De Standaard over familiewoorden en de eerste vraag die in mijn hoofd kwam was: “Wat is dat nu weer?”. Maar eigenlijk hebben wij hier thuis ook een handjevol familiewoorden. Familiewoorden zijn woorden die je gemaakt hebt binnen je familie en die buitenstaanders niet snappen. Het is zeker en vast geen dialect maar meer een eigen taaltje binnen de familie.

Het artikel heeft mij wel aan het denken gezet en ik heb toch een aantal familiewoorden gevonden die wij thuis gebruiken/gebruikten. De eerste is de gouden klassieker in ons huis namelijk ‘oliebol’. Nee, het is niet de lekkernij die we allemaal eten op de kermis maar de navel. Mijn broer was 3 jaar toen hij voor het eerst dat woord gebruikte. Wij hadden geen flauw benul waar hij dat vandaan haalde. Tot we op een dag de film ‘Plop en de kabouterschat’ aan het kijken waren en het woord ‘oliebol’ hoorden. Het werd als een koosnaampje gebruikt bij een koppeltje in de film en toen het vrouwtje het koosnaampje gebruikte, duwde ze op haar man zijn buik. Hilarisch was dit wel.

‘Gorilla ballerina’ was nog een veel gebruikt woord toen mijn broer klein was. We zeiden dit woord telkens als mijn broer een kleine uitbarsting had. Hij was zo boos als een gorilla en danste dan in rondjes als een ballerina. Er waren nog zoveel woorden die een buitenstaander niet verstond.

Tuesday Tip: Act like a Ballerina / Two Plus Luna

Deze familiewoorden kunnen wel een probleem veroorzaken op school omdat leerlingen daardoor niet het juiste woord voor iets weten. Maar met taal uiten de leerlingen ook hun identiteit, dus er zijn ook nog positieve aspecten aan verbonden. Het is maar hoe jij het bekijkt.

Bron: Droeven, V. I. V. R. (2020, 16 december). Familiewoorden: de woorden die elk gezinslid kent maar daarbuiten niemand. De Standaard. Geraadpleegd van https://www.standaard.be

Plaats een reactie