Het stuur van Tuur

Ik was vandaag door de kinder- en jeugdboeken die we moeten lezen voor de examenopdracht, aan het kijken en kwam het fantastische boekje ‘Het stuur van Tuur’ van Riet Wille tegen. Dit is een boekje voor de startende lezer.

In het boekje zijn de ouders van Vic altijd druk in de weer. Daarom let Tuur vaak op Vic. Vic vertrekt ’s ochtends naar school en Tuur roept nog naar hem ‘Dag Vic! Veel pret op school. Het is gauw weer vier uur. Dan kom ik naar je toe. Let maar op hoe ik dat doe…’

Doorheen de dag is Vic aan het nadenken over hoe Tuur hem zou komen ophalen. Hierbij bedenkt hij de gekste vervoersmiddelen. Telkens staat er op een pagina een zin. De rijm op die zin is dus het vervoersmiddel waarmee Tuur Vic zou kunnen komen halen. Vb. ‘Ik droom al van Tuur. Die zit aan het stuur, van iets dat rijmt op niets…’ Op de volgende pagina zie je dan Tuur al rijdend op een fiets.

Naast de leuke rijmpjes en de verschillende manieren waarop de tekst wordt weergegeven zijn er aan de tekst prachtige illustraties toegevoegd door Frank Daenen. Toen ik door het boekje bladerde werd ik op slag gelukkig van de illustraties die in het boek stonden. De tekeningen zijn super kleurrijk en vrolijk getekend en passen nog eens perfect bij het verhaal.

het stuur van tuur

Op de afbeelding hierboven zie je een stukje uit het verhaal. Hier denkt Vic dat Tuur hem zal komen halen met een slee. Op de slee zie je Vic zitten met zijn wollen das. Vooraan staat Tuur. Hij is Vic zijn paard en zijn stuur.
Op elke pagina van het boek vind je dus zo een fantastische prenten. Ik word er helemaal warm van. Jullie ook?

Naar mijn mening is dit echt een motiverend boek voor de startende lezers. De teksten zijn rijmend, de zinnen niet te lang en de illustraties ondersteunen de tekst volledig.

Naast het leuke verhaal en de prachtige prenten heeft de auteur nog voor iets bijzonder gezorgd. Op de laatste pagina in het boek vind je een zoekplaat met opnieuw fantastische illustratie en op de achterkant staat er onder andere dat er op elke pagina een spin verstopt zit. Ik heb ze op deze prent al gevonden. Vind jij ze ook?

Een gedachte over “Het stuur van Tuur

Plaats een reactie