Oefening baart kunst

Spelling oefenen blijft voor veel kinderen een saaie bezigheid. Zeker als het oefenen niet echt vanzelf gaat. Maar hiervoor bestaat er een oplossing, namelijk spellingoefenen.nl. Op een speelse wijze leren kinderen onbewust verschillende spellingvaardigheden.

Je kent het wel de vele zuchten en puffen telkens het woord ‘spelling’ valt. Niemand doet het graag maar toch moeten we het kunnen. De juf zegt steeds: “Veel oefenen, dan kan je het zonder problemen.” of “Door te oefenen zal je het wel leren”. Spelling is een moeilijke materie die je heel je leven meeneemt en die zo saai is om te oefenen dat je erbij in slaap valt.

Er bestaat een oplossing om de saaie spellingoefeningen om te zetten naar speelse maar toch nog leerrijke oefeningen. Spellingoefenen.nl zorgt dat kinderen op een leuke manier bijleren. Terwijl je speelt, ben je aan het leren en weet je op school hoe je de woorden goed schrijft. Zo wordt extra oefenen plezierig en niet meer saai. Hoe hoger je behaald level, hoe meer uitdagingen je staan te wachten.

Ik zou dit als leerkracht zeker aanbieden aan leerlingen die moeten oefenen met spelling en hun zo laten inzien dat spelling niet saai hoeft te zijn. Ook is het een leuke manier om kinderen die sneller klaar zijn in de les meer uitdagingen aan te bieden op een speelse wijze. Leerlingen leren veel meer onbewust dan bewust.  

Spelling oefenen groep 3,4,5,6,7 en 8

5 gedachtes over “Oefening baart kunst

  1. Ik ben de website even gaan bekijken en ik ben helemaal fan!
    Het is zoals je aangeeft een ideale manier om leerlingen die moeite hebben met spelling het op een leukere manier te laten inoefenen. Ik heb ook al in stagelessen ondervonden dat de leerlingen vaak vlotter leren wanneer het op een speelse manier is.
    Het enige waarmee je moet opletten, is dat ze ook wel degelijk aan het leren zijn. Sommige leerlingen kunnen zodanig opgaan in het spelelement dat ze vergeten waarom ze het eigenlijk aan het doen zijn en wat het hoofddoel ervan is. Dus zolang je ervoor zorgt dat dit niet gebeurt, is dit een zeer goed hulpmiddel.

    Like

  2. Hey Kirsten, wat een goede tip! Dankjewel hiervoor. Ik heb zelf nog niet veel ervaringen aangezien ik nog niet lang in de opleiding zit, maar hiermee ga ik zeker eens aan de slag! Het geeft de kinderen een extra motivatie om hun spelling te gaan oefenen. Heb jij dit zelf al eens gebruikt in een les? Zo ja, hoe ging dit? Begrepen de kinderen het goed?

    Like

  3. Dag Kirsten,

    Deze site is voor mij ook een echte aanrader! Ikzelf ben er de eerste keer mee in contact gekomen tijdens het geven van studieondersteuning. De leerling die ik begeleid heeft namelijk heel wat moeite met spelling. Dat komt mede door het feit dat hij van Spaanse afkomst is en nog niet zo heel lang in België woont. De klasleerkracht raadde mij, tijdens één van de eerste sessies, aan om deze site in te zetten wanneer de leerling op spelling zou moeten oefenen voor een toets. Ik volgde de raad van de leerkracht uiteraard op omdat zij het beste weet wat S. kan helpen bij zijn ‘spellingprobleem’.

    De eerste keer dat ik hem liet oefenen op deze website was het meteen een enorm succes! Ik zag een wereld van verschil met enkele minuten voorheen waar de leerling een aantal spellingsoefeningen moest maken in zijn werkschrift. De leerling was enorm enthousiast aan het oefenen en ik kan zelfs zeggen dat hij het plezierig vond! Ik merkte ook tijdens het oefenen op deze website dat het veel vlotter ging dan de saaie oefeningen in het werkboek. Er was onmiddellijk een grote vooruitgang te zien!

    Deze site biedt naar mijn mening ook een veelzijdig aanbod. Zowel leerlingen van het eerste als het zesde leerjaar kunnen oefeningen op spelling maken. Bovendien is het ook mogelijk om een dictee te maken op deze website. Zowel bij het inoefenen als bij het uitvoeren van het dictee krijg je de kans om zelf enkele spellingcategorieën aan te duiden. Op deze manier kunnen de leerlingen steeds gericht aan de slag gaan!

    Like

  4. De website is origineel om de leerlingen op een speelse manier te laten oefenen. Het is een ideale manier om van de saaie papieroefeningen af te wijken. De speelse manier sluit nauw aan bij de leefwereld van de kinderen. Hoe ben je bij deze website terecht gekomen?

    Bedankt voor de tip! Ik zal deze website zeker gebruiken en ook aanraden als hulpmiddel!

    Like

  5. Wat een prettige site! Ik zag je bericht en was heel nieuwsgierig naar de website. Ik heb er eens naar gekeken en ik vind de site echt geweldig! Het is inderdaad een speelse afwisseling voor de kinderen, tijdens de soms toch wel saaie spellinglessen. Het is zeker ook bruikbaar om de leerlingen thuis zelfstandig te laten oefenen.
    Heel erg bedankt voor deze tip!

    Like

Plaats een reactie