Zonsopgang en zonsondergang

De twee mooiste woorden in het Nederlands vind ik zonsopgang en zonsondergang.

Zonsopgang betekent het stijgen van de zon vanachter de horizon in het oosten. De betekenis van zonsondergang is het zakken van de zon achter de horizon in het westen.

Dit zijn twee dingen waar ik enorm van kan genieten. De momenten in de zomer waarop de zon onderging en de hemel alle kleuren had. Of wanneer je in de winter vroeg wakker wordt, meteen gaat fietsen en ondertussen de zon ziet opkomen. Dat zijn momenten waar ik ten volle van geniet.

Hoe prachtig is het dat de hemel in al die kleuren verkleurt? Heel prachtig vind ik dat!

Een gedachte over “Zonsopgang en zonsondergang

  1. Hallo Charlotte
    Jouw lievelingswoorden zijn inderdaad prachtig, vooral omdat het zo’n beeldende woorden zijn. De woorden zonsopgang en zonsondergang zouden niet zo mooi zijn moest je er niets bij kunnen voorstellen. Een eigen interpretatie of herinnering aan een welbepaalde zonsopgang of zonsondergang maakt de woorden nog mooier.
    Persoonlijk ben ik meer het zonsondergangtype, voornamelijk omdat ik niet zo goed ben in heel vroeg opstaan. 🙂 Jammer, want mistige winterochtenden met een opkomend zonnetje zijn inderdaad heerlijk.
    Fijn eindejaar! Groetjes, Sofia

    Like

Plaats een reactie