Zelf het verhaal verder schrijven: Wolfje wil naar huis

Voor mijn stage had ik de opdracht om een muzo les voor te bereiden voor het 3de leerjaar. Ik ging aan de slag met het boek ‘Wolfje wil naar huis’ van Rachel Bright en Jim Field. Het verhaal gaat over Wolfje. Wolfje is nog klein maar voelt zich al heel sterk en stoer. Tijdens een sneeuwstorm raakt hij zijn roedel kwijt. Dankzij verschillende nieuwe vrienden vindt hij zijn familie terug. Ik las het eerst deel van het verhaal voor in de klas (totdat hij zijn roedel kwijt raakte). De leerlingen mochten per twee de rest van het verhaal neerschrijven. Zij mochten kiezen wat er met Wolfje gebeurde. Kwam Wolfje vijanden tegen of maakte hij vrienden?

Het was heel leuk om te zien hoe de meeste kinderen helemaal opgingen in de rol van schrijver van het verhaal. Sommige kinderen hadden weinig inspiratie maar met een beetje hulp waren ook zij snel op weg.

Op het einde van de les mochten de kinderen hun verhaal vertellen. Nadat iedereen aan de beurt was geweest, las ik wat er echt met Wolfje was gebeurd.

Plaats een reactie