Geluk voor kinderen – vriendschap

Op mijn stageschool wordt er in heel de school gewerkt rond de geluksvogels van Leo Bormans. Leo Bormans heeft drie boeken geschreven rond geluk voor kinderen. Het eerste boek heet ‘Geluk voor kinderen’, het tweede boek heet ‘Geluk voor kinderen – vriendschap’ en het derde boek heet ‘Geluk voor kinderen – feest’.

Op de eerste stagedag gaf ik een les sociale vaardigheden rond pesten en dat we samen sterker zijn dan alleen. Tijdens deze les heb ik het boek ‘Geluk voor kinderen – vriendschap’ gebruikt. Dit is een boek met tien verhalen over vriendschap. Bij elk verhaal staat er telkens een vogel centraal.

Ik koos voor het verhaal van Gira de koekoek. Aan het begin van het verhaal is Gira alleen. Ze probeert een kikker te vangen, maar dat lukt niet. De kikkers zijn veel te snel. Opeens hoort ze een andere koekoek. Ze gaat op het geluid af en ziet daar een droevige koekoek. Dit is Giro. Hij staat aan zijn nest dat helemaal kapot is. Andere dieren hebben zijn nest kapot gemaakt. Gira en Giro worden vrienden en maken tijdens het verhaal nog heel wat andere vrienden. Samen vangen ze kikkers en bouwen ze een nieuw groot nest. Uit dit verhaal blijkt dat je samen veel sterker bent dan alleen en dat pesten echt niet kan.

Ik begon mijn les met het verhaal van Gira voor te lezen. De klas werd muisstil en alle kinderen zaten met grote ogen te luisteren naar het verhaal. Ze genoten van het verhaal. Nadien stelde ik de leerlingen een aantal vragen over het verhaal en wat ze van pesten vinden. De leerlingen hadden de boodschap van het verhaal enorm goed begrepen. Ze vertelden meteen hoe zij ervaarden dat ze samen sterker zijn dan alleen en dat pesten echt niet kan. Samen met de leerlingen zochten we naar acties die de leerlingen kunnen doen wanneer ze zien dat iemand gepest wordt. Aan het einde van de les hebben we samen de ‘move tegen pesten’ gedanst en heeft Gira een vaste plaats in de klas gekregen.

Tijdens de andere stagedagen merkte ik dat verschillende leerlingen de ‘move tegen pesten’ ook op de speelplaats dansten en hoorde ik hen praten over het verhaal. Doordat de vogel een vaste plaats heeft in de klas kan hier naar verwezen worden wanneer er iemand gepest wordt of wanneer er ruzie is in de klas.

Dit boek heeft een vaste plaats gekregen in mijn boekenkast en is zeker de moeite waard om aan te schaffen!

Geluk voor kinderen - vriendschap | Uitgeverij Lannoo

Bormans, L., & Doninck, S. (2016). Geluk voor kinderen 2 – Vriendschap (1ste editie). Tielt, België: Lannoo.

Plaats een reactie