Talen leren met Emma

Vandaag de dag zijn de klassen in de lagere school zeer divers. Kinderen hebben verschillende interesses, leren op verschillende manieren en hebben een verschillende achtergrond. In vele klassen zitten leerlingen met een andere thuistaal of misschien leerlingen die helemaal geen Nederlands kennen. Hoe ga je daar mee om?

In mijn stageklas zat een leerling die thuis alleen maar Pools praat. Communiceren was niet altijd even makkelijk. Hij verstond het meeste, maar soms merkte ik toch dat er een taalkloof tussen ons zat. Ik was op het internet even aan het zoeken en vond een zeer handige app: Kinderen Talen Leren Met Emma

Kinderen Talen Leren Met Emma is een app waarop leerlingen aan de hand van spelletjes zelfstandig woorden kunnen leren. De app is onderverdeeld in meerdere apps per taal. Je hebt een app om Engels te leren, een app om Spaans te leren, een app om Pools te leren, een app om Esperanto te leren en natuurlijk een app om Nederlands te leren. Wanneer het kind de app opent, ziet het verschillende ballonnen. Elke ballon is een ander thema. In elke ballon vind je dan verschillende spelletjes om woordenschat in te oefenen. De leerkracht moet via een schoolaccount de app beschikbaar zetten voor de leerlingen. De leerlingen kunnen dan zowel in de klas als thuis oefenen en de leerkracht heeft zicht op de activiteiten van de leerlingen. Op deze manier zou je de leerlingen ook een huistaak kunnen meegeven waarbij ze een aantal spelletjes op de app moeten spelen.

De app is oorspronkelijk ontwikkeld voor kinderen in de kleuterklas, maar ik denk dat je deze app ook perfect kan inzetten in de lagere school. Ik zou deze app inzetten bij leerlingen die geen Nederlands spreken of nog niet veel Nederlands spreken. Deze app zou ook door alle leerlingen nog kunnen worden gebruikt in het eerste leerjaar. Een andere manier om de app in te zetten is om leerlingen ook te laten oefenen in een andere taal vb. Engels, Pools of Spaans. Je zou de andere talen perfect kunnen aanbieden in een hoekenwerk.

Ik hou deze app zeker in mijn achterhoofd, omdat ik ervan overtuigd ben dat dit een hulpmiddel kan zijn voor vele kinderen.

Leer kinderen talen met Emma! Engels, Pools, Nederlands, Spaans en  Esperanto! - MeesterSander.nl

Plaats een reactie