Boomkor

Voor mijn opdracht van Nederlands was ik het boek ‘James Hond en de elfenbank’ aan het lezen. Het boek gaat over een hond die meegaat op zee om de elfenbank te vinden waar heel veel vis kan gevangen worden.

Ik was aan het lezen in dit superleuke boek toen ik plots een vreemd woord tegen kwam namelijk een boomkor. Ik dacht “Wat? Een boomkor? Wat is dat?” In het boek kreeg ik al een beetje info. Hierin staat dat een boomkor een sleepnet met zware kettingen is om op zee te vissen.

Ik dacht goed nu weet ik al een beetje wat dit betekent, maar vanwaar komt dan die boom? Dat het geen boom uit het bos was, wist ik wel al. Toch ben ik op het internet eens gaan rondneuzen om nog wat extra info te verzamelen.

De boomkor wordt vooral gebruikt om platvissen, garnalen en vissen die dicht tegen de bodem van de zee zwemmen te vangen. Met de boom bedoelt men de metalen buis waarmee het visnet wordt opengehouden.
Het visnet wordt op de bodem van de zee gebracht en voortgetrokken. Door het lawaai van het net en de kettingen schrikken de vissen. Ze springen op en belanden zo in de visnetten.

Ik heb zoveel opgezocht rond die boom. Hierdoor weet ik nu uit het hoofd dat dit dient om de netten open te houden. Hierdoor zal ik het woord goed kunnen onthouden.

Gebruikte vistechnieken uit het heden en verleden.

Mijn bronnen:
http://www.vliz.be/nl/boomkor https://nl.wikipedia.org/wiki/Boomkorvisserij

Een gedachte over “Boomkor

  1. Wat een openbaring! Ik ging begin november een weekend naar zee en zag een heleboel vissers een soort net door het water sleuren. Ik vroeg me toen af wat het zou kunnen zijn en ik besloot een visser aan te spreken. Hij was heel vriendelijke en benoemde het meteen! Jammer genoeg had ik het niet begrepen. Toen ik vroeg om het nog eens te herhalen, verstond ik het ook de 2de keer niet. (Sorry, maar voor het West-Vlaamse accent heb ik soms het gevoel een woordenboek nodig te hebben :s)
    Ik voelde me ietwat beschaamd en zei ‘bedankt’ alsof ik nu wist hoe ik het net moest benoemen.
    Wat ben ik verrast dat ik via deze weg toch het voorwerp leerde benoemen als een boomkor! Bedankt!

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie