Aap leest een letter

Ik deed dit semester stage in het 3de leerjaar. Voor een les schrift was ik op het zoek naar een leuke instap voor de kinderen. De les ging over de hoofdletter z. Na wat opzoekingswerk kwam ik het boek ‘Aap leest een letter’ van Isabelle Gielen tegen. Het is niet zo maar een boek over het alfabet. Het is een prachtig letterboek dat vertrekt vanuit klanken. Over elke letter is er een verhaal geschreven met leuke illustraties die bij het verhaal horen. Sommige letters horen samen en vormen klanken (eu, oe, ch, ei, ij, …). Ook hier werd er voor elke klank een verhaaltje geschreven. Elke letter of klank die centraal staat in het verhaal staat vetgedrukt.

Ik gebruikte het verhaal van de letter z als instap. De kinderen wisten nog niet over welke letter de les ging gaan. De tekst begon met “ik zie ik zie wat jij niet ziet…” na het verhaaltje mochten de kinderen zelf het spelletje spelen met hun buur. Ik zie ik zie wat jij niet ziet, het is ….Ze moesten op zoek gaan naar een woord met de letter z. De kinderen vonden het een heel leuke instap en waren enthousiast om zelf te mogen meespelen.

7 gedachtes over “Aap leest een letter

  1. Dit ziet er een heel leuk boek uit om te gebruiken tijdens de lessen schrift of zelfs tijdens de lessen spelling. Bedankt voor de tip!

    Like

  2. Beste Alisson

    Een les schrift geven is niet altijd even makkelijk. Ik vind het boek dat je hier aanraadt ontzettend leuk. Het zorgt ervoor dat de leerlingen enthousiast worden en zin krijgen om aan de les te beginnen. Zelf vind ik het ook een meerwaarde dat het geen alledaags boek is.

    Wanneer het verhaal voorgelezen is, krijgen de leerlingen de kans om zelf het spel “ik zie ik zie wat jij niet ziet…” te spelen. Het is voor de kinderen een pluspunt om niet steeds dezelfde, saaie lesinstap te krijgen. Met deze instap heb je meteen een enthousiast publiek en is het ook voor hen leuk om de oefeningen vervolgens op te lossen.

    Heel erg bedankt voor de tip en nog veel succes!

    Groetjes Celine

    Like

  3. Beste Alison

    Dankjewel voor de tip. Ik werk heel graag met boeken in de klas. Dit boek kende ik nog niet. Het lijkt een heel leuk boek om letters en klanken aan te brengen in de klas. Heel leuk dat jij dit als les instap gebruikt hebt. Als ik dit blog bericht eerder zou gelezen hebben, had ik dit boek zeker en vast gebruikt als les instap bij een les schrift. Ik zie namelijk al heel wat verwerkingsmogelijkheden. Ik heb ook op de link geklikt en ontdekte dat er nog andere boeken zijn van dezelfde auteur. Het gaat telkens over samen lezen. Dit lijken mij ook wel leuke boeken om te gebruiken.

    Heel erg bedankt voor de tip!

    Groetjes
    Lina

    Like

  4. Beste Alisson

    Heel erg bedankt om dit met ons te delen. Ikzelf heb nog nooit een les schrift gegeven. Het lijkt mij interessant om dit boek te ontlenen en me daar in te verdiepen. Zo kunnen mijn lesjes schrift even leuk worden als die van jou!

    Like

  5. Dag Alisson,

    Het boek dat je hier voorstelt, ken ik nog niet! Tijdens de les schrift is het heel belangrijk om de kinderen nieuwsgierig te laten maken, welke letter ze zouden aanleren. Ik merk dat dit boek een heel goede manier is om de verschillende letters aan te leren op een speelse manier! Heel erg bedankt voor deze tip! Ik zal dit boek zeker en vast eens raadplegen om te gaan gebruiken tijdens de stages!

    Met vriendelijke groeten
    Collier Febe

    Like

  6. Dag Allison

    Zelf heb ik nog nooit een les schrift gegeven maar wanneer ik dit wel moet doen, ga ik zeker een kijkje nemen in het boek. Wat ik zo leuk vind aan deze instap, is dat de leerlingen actief aan het werk worden gezet. De leerlingen worden op deze manier geboeid en betrokken bij de les. Dit zorgt er dan ook voor dat de leerlingen gemotiveerd zijn om aan de les te beginnen.

    Bedankt voor de tip!

    Like

  7. Dag Allison,

    Het is zo leuk om kinderen nieuwsgierig te maken en mee te nemen in je verhaal/ te prikkelen voor je les. Hoe jij dit gedaan hebt, lijkt me een super goede manier en zou ik zelf zeker ook toepassen in de klas. Ik had zelf nog nooit van het boek ‘aap leest een letter’ gehoord. Ik ben dit dan ook meteen gaan opzoeken en wauw wat ziet dat er een leuk en interessant boek uit! Ideaal wanneer je een nieuwe letter moet aanleren. Op de site van de auteur heb ik ook gelezen dat ze nog gelijkaardige boeken geschreven heeft. Deze ga ik zeker ook eens bekijken!

    Bedankt om dit met ons te delen!

    Like

Plaats een reactie