Stach als middelpunt

Afbeeldingsresultaat voor 1 miljoen vlinders

Toen ik deze illustratie voor het eerst zag, merkte ik zeer veel drukte op, maar als ik er verder naar kijk, valt alles op zijn plaats. Mijn favoriete illustratie komt uit het boek ‘Eén miljoen vlinders’ van Edward van de Vendel, met illustraties van Carll Cneut.

Het fragment bij de prent gaat als volgt “Verder dan maar, verder. De vlinders dansten voor Stachs ogen en het was lente en zomer tegelijk. Zo ging het over de hei, zo ging het tussen de heuvels door, en zo ging het langs de rivier. Tegen iedereen die hij tegenkwam, zei Stach: ‘Hallo! Ik heb vlinders om me heen. Ja, nu even niet.’ De herten lachten vriendelijk terug. Ze keken naar elkaar en zeiden: ‘We weten ervan.’ En de leeuweriken, en meneer en mevrouw Zwijn, en de lieve pony’s, zelfs de strenge kermispaarden, ze zeiden allemaal: ‘We weten ervan.’…”

De reden waarom deze illustratie me zo hard aanspreekt, is omdat ze een volledige pagina vult. Dat is nog niet alles, ze loopt zelfs nog door op de volgende pagina. Het lijkt alsof Carll Cneut een illustratie wou maken die nooit eindigde. Deze illustratie mag dan wel zeer druk zijn, toch springt Stach erboven uit. Hij wordt centraal geplaatst en iedereen kijkt naar hem. Hierdoor wordt duidelijk gemaakt dat hij een belangrijk figuur is in deze illustratie en in het boek.

Van de Vendel, E. (met Cneut, C.). (2007). Eén miljoen vlinders. Wielsbeke: De Eenhoorn bvba.

Een gedachte over “Stach als middelpunt

  1. Ik vind dat er in dit boek veel mooie illustraties zijn. Maar die dat jij hier aantoont is prachtig. Ik vond het ook druk toen ik het voor het eerste zag, maar als je de tekst erbij leest is het eigenlijk wel een mooie illustratie. Het is inderdaad zo dat als je goed kijkt naar de illustratie dat Stach in het midden staat en dit is natuurlijk ook omdat hij het hoofdpersonage is. Ik denk ook wel dat Carll Cneut een illustratie wou maken dat nooit eindigde en ik vind dat hij dat goed heeft gedaan. De illustraties van dit boek passen dan ook goed bij de tekst die erbij hoort. Ik heb wel nog een vraagje voor jou. Zou je dit boek in een bepaalde les gebruiken en in welke fase zou je dit dan doen?

    Like

Plaats een reactie