De jongen in de gestreepte pyjama

Afbeeldingsresultaat voor de jongen in de gestreepte pyjama

In het 5e middelbaar kreeg ik de opdracht om het boek ‘De jongen in de gestreepte pyjama’ van John Boyne te lezen. We gingen met dit boek aan de slag in de klas.

Tijdens de lessen geschiedenis toonde ik weinig interesse in alle gebeurtenissen, maar door dit boek ben ik op een andere manier naar Wereldoorlog II beginnen kijken. Het boek heeft me de ogen geopend. Er wordt op een zeer mooie manier voorgesteld dat je als buitenstaander toch betrokken kan raken in de vreselijke praktijken die zich in die tijd afspeelden.

Het hoofdpersonage van het boek, Bruno, was er zich niet van bewust wat er zich afspeelde vlak naast zijn huis. Hij was nieuwsgierig en wou op ontdekking gaan, wat in deze situatie niet het beste idee bleek te zijn. Zo kwam hij in contact met een jongen aan de andere kant van het hek, in het concentratiekamp. Ze deelden hun ervaringen en werden beste vrienden. Tot Bruno nog verder wilde gaan ontdekken. Hij kroop onder het hek door, maar dit liep jammer genoeg niet goed af.

Afbeeldingsresultaat voor de jongen in de gestreepte pyjama

Ik denk dat velen van jullie dit boek (of de film) al kennen, de anderen wil ik toch aansporen om het boek eens te lezen wanneer je hiertoe de kans krijgt.

Boyne, J. (2013). De jongen in de gestreepte pyjama. Amsterdam: Boekerij.

Plaats een reactie