Wachtverzachter

We kennen het allemaal. Moeten wachten in de wachtzaal bij de dokter. Pfffff… Nog 3 mensen voor mij. 15 minuten later nog 2 mensen voor mij. 20 minuten later nog steeds 2 mensen voor mij…

Het lijkt of ik hier al een uur zit. De tijd gaat niet vooruit.

De wachtverzachter is daar DE oplossing voor!

De wachtverzachter is een manier om het wachten aangenamer te maken. Denk maar eens aan een leuke film die je kan kijken tijdens het wachten. De tijd vliegt voorbij. Je hebt niet het gevoel uren te moeten wachten.

Dit woord kwam ik onlangs tegen. Ik had het nog nooit gehoord. Het triggerde mij omdat de eerste keer toen ik het woord las, ik meteen aan wasverzachter moest denken. Wat er totaal niets mee te maken heeft.

Je kan dit op veel manieren gebruiken in een les. Je kan de leerlingen vragen waaraan zij denken bij het woord wachtverzachter. Daarna kan je de leerlingen zelf een “nieuw” woord laten bedenken bij een situatie die jij geeft of je kan hen laten bedenken wat voor hun een wachtverzachter kan zijn.

4 gedachtes over “Wachtverzachter

  1. Ik had ook nog nooit van dit woord gehoord, en ik denk dat dit voor veel leerlingen in de lagere school ook het geval zal zijn.
    Ik vind het zeker een leuk idee om dit woord in de klas aan bod te laten komen. Misschien kunnen de leerlingen zelf hun eigen ‘wachtverzachter’ kiezen, die ze dan kunnen gebruiken als ze eerder klaar zijn met bijvoorbeeld een toets?
    Ik zou dit woord echter niet in een les gebruiken, maar eerder tussendoor. Tenzij je natuurlijk een les maakt rond onbekendere woorden.

    Like

  2. Dag Nele

    Wat een gek woord heb jij daar gevonden! Ik was aan het bladeren door de blogberichten, en jouw bericht sprak me onmiddellijk aan omwille van de (automatische) link naar het woord “wasverzachter”. En net zoals je in jouw bericht vermeldt, heeft dat woord er eigenlijk helemaal niets mee te maken.
    Ga misschien op zoek naar meer nieuwe, gekke woorden. Ik denk dat het fantastisch is om daarmee aan de slag te gaan in de klas! Ik heb zo onlangs het woord “jagger” gehoord, een Jong Actief Gepensioneerde 55-plusser.

    Groetjes
    Emma

    Like

  3. Dag Nele

    Gek hoe ik net zoals jou en Emma meteen aan ‘wasverzachter’ moest denken. Maar als je dan even langer stilstaat bij het eigenlijke woord en je splitst het in de delen die je kent, kom je al snel bij een mogelijke betekenis. Mooi woord wel, die wachtverzachter.
    Wat ik fijn vond aan je lesidee, is dat je de leerlingen ook laat op zoek gaan naar mogelijke wachtverzachters in concrete situaties. Situaties waar ze ongetwijfeld al mee in aanraking gekomen zijn, zoals je voorbeeld van het wachten bij de dokter. Als je hen dan in groepjes laat nadenken over die wachtverzachters, heb je direct een sterke taalles waarin er niet alleen aan taalbeschouwing wordt gewerkt.

    Groetjes
    Marjoleine

    Like

  4. Dag Nele

    Voor mij was dit ook een helemaal nieuw woord, maar ik ben blij dat ik er via jouw boogbericht mee in aanraking ben gekomen. Eerst had ik zoals waarschijnlijk nog veel anderen het woord gelezen als wasverzachter waardoor ik meteen was aangesproken om het bericht te lezen, want wat deed een bericht over wasverzachter nu op deze blog. Bij het lezen van het bericht merkte ik op dat ik me vergist had.
    Wachtverzachter is een onbekend woord maar een woord dat zeker toepasbaar is in een klas, leerlingen die sneller klaar zijn met een opdracht kunnen voor zichzelf een wachtverzachter bedenken en deze kunnen als inspiratie worden opgehangen voor de andere leerlingen achteraan de klas. In de klassen waar ik al stage heb gelopen was de algemene wachtverzachter: verder lezen in je leesboek, maar ik ben er zeker van dat de leerlingen met veel originelere ideeën uit de hoek gaan komen.
    Ik ga zeker een ideeënbus maken met verschillende wachtverzachters voor in de toekomst.
    Dank u om mij dit woord te laten leren kennen!

    Groetjes Louise

    Like

Plaats een reactie