Houdt de bibliotheek stand in de storm?

Deze vraag stelt Hannes Vanhaverbeke (vzw Locus) zich in de digitale maatschappij van vandaag. Diverse onderzoeken stellen vast dat mensen steeds minder gedrukte media lezen, de boekenverkoop wereldwijd achteruit gaat en dat er steeds minder uitleningen zijn in de bibliotheken. We gaan onze informatie steeds meer zoeken op het internet, via Google.

Daarnaast krijgt het gedrukte boek concurrentie van steeds populairder wordende e-boeken. De opkomst van digitale media brengt ook een andere manier van lezen met zich mee. Mensen lezen teksten eerder vluchtig en diagonaal in plaats van geconcentreerd en verdiepend.

Afbeeldingsresultaat voor bibliotheek grappig

Toch benadrukken sommigen de positieve kant van de digitale overvloed.  Zo bieden digitale tools en sociale media ook mogelijkheden voor een rijkere leeservaring (bv. Fundels en Augmented reality). Leesbevordering vormt zo een belangrijk deel van het mediawijsheidsbeleid. Maar wat is de rol van bibliotheken binnen dit beleid?

Bibliotheken bieden immers vele kansen voor leesbevordering. In Vlaanderen zijn verschillende bibliotheken gaan samenwerken met talrijke partners om een positief lees- en leerklimaat te creëren.
Er werden al verschillende initiatieven op touw gezet:

– Projecten zoals boekenstart.be en de Boekenkaravan om de taalvaardigheid van jongsaf aan te stimuleren.

“Een boek voor groot en klein, in de bib moet je zijn!”

Nicolas De Clippel
Afbeeldingsresultaat voor bib op school

Het project ‘De bib op School’ stimuleert een nauwe samenwerking tussen bibliotheken en scholen in hun nabije omgeving

Leesclubs om kinderen te stimuleren graag en veel te lezen. Clubleden krijgen dan voordelen bij leesacties van de bib, mogen achter de schermen kijken, …

Ook de nieuwe media wordt ingeschakeld in de bibliotheken ter ondersteuning van hun werking en binnen leesbevorderingsprojecten:

– De bib van Antwerpen zette bijvoorbeeld voor de Jeugdboekenweek een aparte interactieve website op www.jeugdboekenweekantwerpen.be

– Het mediawijs leesbevorderingsproject ‘De Bijzonder Kinderen’ van Dennis Baert, een project rond mediawijsheid voor leerlingen van de tweede graad secundair onderwijs.

Daarnaast zijn er in bibliotheken ook verschillende initiatieven om kinderen die moeite met lezen hebben te ondersteunen (bv. Makkelijk Lezen Plein, Taalpunten, O-Mundo-project, Wablieft-boeken, Spooksprekers, Boek op Bezoek, Zorgbib, …).

Afbeeldingsresultaat voor bibliotheek aalst

Kortom de bibliotheek is de dag van vandaag een belangrijke facilitator van integrale leesbevordering!

Voor dit blogbericht heb ik me gebaseerd op dit artikel.

Plaats een reactie