Joe Biljoen, kampioen in 5LB!

Gerelateerde afbeelding

Voor mijn boekenpromotie was ik op zoek naar een tof boek over vriendschap. Ik wou mijn les immers starten met een korte bespreking van de affiche van de Jeugdboekenmaand waarin het thema vriendschap centraal stond. Na even zoeken ben ik terechtgekomen bij het boek Joe Biljoen van David Walliams. Een hilarisch boek over een jongen, Joe genaamd, die alles heeft wat hij maar wil behalve één iets….  Hij wil graag een VRIEND. De leerlingen van het vijfde leerjaar waren heel enthousiast over dit boek en de auteur!

Na de bespreking van de affiche van de Jeugdboekenmaand toonde ik enkel de kaft van het boek ‘Joe Biljoen’ door de titel af te dekken met een papiertje. Leerlingen moesten dan vertellen wat ze op cover zagen en nadenken over een mogelijke titel die bij het boek zou passen. Dit wekte bij de leerlingen interesse in het boek. In de klas had immers nog niemand van het boek gehoord. Toen ik de titel kenbaar maakte waren leerlingen nieuwsgierig naar wie het personage Joe Biljoen was en waarom hij zoveel geld omhoog gooide. We bespraken ook wat/hoeveel 1 biljoen precies is (dit kon ik immers koppelen aan de les wiskunde over het getalbegrip tot 10 miljoen).

Vervolgens las ik een aantal bladzijden van het eerste hoofdstuk voor uit het boek. De leerlingen waren muisstil en luisterden aandachtig. Af en toe stelde ik een vraag over de inhoud van wat ik had gelezen of vroeg ik aan de leerlingen om reflectie over het vervolg. Bijvoorbeeld de vraag: hoe is Joe Biljoen zo rijk geworden? Enkele leerlingen gaven boeiende antwoorden: hij heeft de loterij gewonnen, zijn ouders zijn superrijk, … Toen ik stopte met lezen waren leerlingen teleurgesteld. Ze wilden graag het vervolg van het verhaal weten. Ik stelde hen gerust dat ik elke middag nog een stukje ging verder lezen in het boek.

Leerlingen waren ook erg nieuwsgierig over wat in de 5 pakjes zaten die vooraan in de klas lagen. Ik had immers voor de les 5 ingepakte boeken van David Walliams (Oma Boef, Broodje Rat, De middernacht bende, De jongen in de jurk, De grootste ettertjes van de wereld) op een tafel gelegd. Leerlingen kregen nu per 4 een ingepakt boek, een aantal vragen en een dobbelsteen. Ze mochten samen het boek uitpakken en aan de hand van het dobbelspel het boek van David Walliams leren kennen. Zo beantwoordden de leerlingen elk om de beurt een vraag die correspondeert met het aantal ogen op de dobbelsteen. Na enkele minuten werden de boeken doorgeschoven tussen de verschillende groepen. Leerlingen kregen eveneens een andere opdracht. Samen moesten ze 1 of meerdere originele/ grappige titels voor het boek verzinnen.

  Vragen gekoppeld aan de dobbelsteen:
1 oog = Welke prent/ illustratie zie je op de voorkant van het boek? Beschrijf aan je klasgenoten.
2 ogen = Vertel waar je aan denkt bij de titel van het boek.
3 ogen = Staan er prenten in het boek? Welke prenten staan er in het boek?
4 ogen = Lees de eerste zin van het boek. Lees de laatste zin in het boek. Is er een verband?
5 ogen = Over welke personages zou het boek gaan? Waarom denk je dat?
6 ogen = Welk soort boek is dit? Is het boek spannend, avontuurlijk, romantisch, grappig? Waarom denk je dit?

Op het einde van de les zou er dan kort gereflecteerd worden over de diverse boeken van David Walliams. Door iets te lang stil te staan bij de affiche en het boek Joe Biljoen was hiervoor geen tijd meer. Dat was jammer. De boeken werden tijdens mijn stageweek wel beschikbaar gesteld in de bibliotheek. Zo kozen verschillende leerlingen tijdens contractwerk of hoekenwerk om in 1 van deze boeken te lezen. Dat was heel fijn om te zien!

2 gedachtes over “Joe Biljoen, kampioen in 5LB!

  1. Dat klinkt als een zeer geslaagde les! Ik ben het boek ‘Broodje rat’ aan het lezen, het is inderdaad een zalige auteur! Knotsgekke scènes gecombineerd met veel diepgang! 🙂

    Geliked door 1 persoon

  2. Vorig jaar heb ik dit boek gelezen voor een boekenopdracht. Ik herinner me nog dat ik laaiend enthousiast was over ‘Joe Biljoen’. Het is een vermakelijk boek waar toch enkele levenslessen in verweven zitten.

    Ik vind het dan ook erg prettig dat je het in de klas hebt gebruikt! Ik vermoed dat ik wel meer op de lessen die je in het boek kan terugvinden had ingespeeld maar dat is ingewikkeld wanneer de leerlingen het boek niet gelezen hebben.

    De vragen gekoppeld aan de dobbelsteen vind ik een pientere insteek! Ik ga dit ook eens testen in een van mijn stagelessen.

    Like

Plaats een reactie