Mijn pen heeft (g)een zin

“In mijn pen zit een zin.

maar hij wil er niet uit.

mijn pen heeft geen zin.”

Een gedicht van Riet Wille


Toen ik dit korte, eenvoudige gedicht las, kreeg ik direct een lach op mijn gezicht. Met een pen kan je immers een zin schrijven maar wat als je pen geen zin heeft om te schrijven? Door de dubbele betekenis van het woord ‘zin‘ ontstaat er een leuke boodschap.

Ik zou dit gedicht gebruiken als instap voor een les taalbeschouwing met als lesonderwerp de dubbele betekenis van woorden. Zo bestaan er in het Nederlands veel woorden die meer dan één betekenis hebben. Dit kan wel eens voor verwarring zorgen. In de les wordt dan ook stilgestaan bij hoe we kunnen achterhalen welke betekenis een woord nu heeft. Er wordt hierbij verwezen naar de context waarin een woord is geschreven. Deze context kan ons meer vertellen over de betekenis van een woord.

Nadat ik het gedicht (van op het bord) heb voorgelezen, vraag ik aan de leerlingen welk woord er 2 keer gebruikt wordt in het gedicht. Ik vraag hen naar de betekenis(sen) van het woord en schrijf deze kort op het bord. Hierna mogen leerlingen in een woordenboek zelf op zoek gaan naar de betekenissen van een tweetal woorden. Leerlingen mogen hiervoor per twee samenwerken.

Wanneer ze de betekenissen gevonden hebben, krijgen ze elk de opdracht om met een woord zelf een gedicht te schrijven waaruit de dubbele betekenis blijkt. Deze gedichten worden dan voorgelezen in de klas. De andere leerlingen luisteren goed en trachten de betekenissen van het woord te achterhalen.

Afbeeldingsresultaat voor die hoed zit goed riet wille

In een les muzische vorming kunnen leerlingen bij hun gedicht een passende tekening maken.

Wille, R. & Berebrouckx, A. (2013). Die hoed zit goed. Wielsbeke: De Eenhoorn.

Plaats een reactie