Een leerrijk boek voor jonge wetenschappers!

Dit proefjesboek is geen saai studieboek! Integendeel, het is een leerrijk boek waarin 65 toffe proeven staan beschreven. Proeven die kinderen (en ook volwassen) laten kennismaken met wetenschap en techniek.

Afbeeldingsresultaat voor proefjesboek

Dit boek is een echte aanrader om in de klas te hebben (8-12 jaar). Het is mooi vormgeven (met grappige monstertjes). Het boek bevat diverse duidelijke stappenplannen met foto’s waarop leerlingen kunnen zien wat ze precies moeten doen om een proef tot een goed einde te brengen. Naast de stappenplannen staan er bij elke proef ook een aantal vragen die de leerlingen aanzetten tot reflectie (bv. Wat denk je dat er gebeurt …?, Hoe denk je dat dit gebeurt …?). De antwoorden op de vragen en de uitleg van de proefjes zijn eenvoudig en beknopt beschreven. In de kantlijn naast elke proef staat een lijst met benodigdheden. Zo hoef je niet lang te gaan zoeken welke materialen (huis-tuin-en-keukenspullen) nodig zijn om de proef te kunnen uitvoeren.

  • Hoe krijg je een gekookt ei in een fles?
  • Kun je een vierkante zeepbel maken?
  • Hoe schrijf je een geheim bericht met melk?
  • Kun je kleuren zien die er niet zijn?
  • Hoe kun je peper laten bewegen?
  • Hoe maak je een slang van zeep?

Dit boek kan goed gebruikt worden in de lessen wereldoriëntatie: wetenschap en techniek. De stappenplannen kunnen bijvoorbeeld uit het boek gekopieerd worden en in een hoekenwerk ingezet worden. Kinderen gaan in de hoeken dan zelf aan de slag en worden onderzoekers zonder gevaar voor eigen leven. Het geeft echt voldoening om de  enthousiaste en verwonderde gezichten van je leerlingen te zien!

“Dit boek helpt leerlingen op avontuur te gaan en de wereld op eigen houtje te verkennen”

Robbert Dijkgraaf

Verweij, A. (2015). Proefjesboek. Leuk en spannend proefjes om zelf te doen. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds.

3 gedachtes over “Een leerrijk boek voor jonge wetenschappers!

  1. Tijdens mijn volgende stageperiode laat ik de leerlingen in kleine groepen aan de slag gaan met verschillende proefjes binnen het thema ‘water’. Het maken van deze lesvoorbereiding, fiches voor de proefjes en het verzamelen van het materiaal nam heel veel tijd in beslag. Het boek dat je voorstelt lijkt heel duidelijk, speels en uitdagend. Als ik nogmaals in de tweede of derde graad proefjes ga doen met de leerlingen, neem ik er dit boek vast en zeker eens bij!

    Geliked door 1 persoon

  2. Dit boek lijkt mij zeer interessant. Ik denk dat kinderen van die leeftijd zeer gemotiveerd zullen zijn om de proefjes uit te voeren en te experimenteren met techniek en wetenschap. Het stappenplan, de vragen en de antwoorden lijken mij zeer handig om te gebruiken in de klas. Zo kan je de leerlingen techniek en wetenschap zelf laten ontdekken. Het is ook praktisch dat het materiaal dat nodig is ook al wordt weergegeven.

    Ik ga zeker eens terugdenken aan dit boek als ik een les rond wetenschap of techniek krijg.

    Heb je dit boek zelf al eens gebruikt in een les?

    Like

  3. Bedankt voor deze bruikbare tip! Een informatief boek in de klas gebruiken lijkt mij even waardevol als een fictief boek. Persoonlijk zou ik dit boek niet enkel inzetten tijdens de lessen Wero maar zeker en vast als basis gebruiken voor lessen STEM. Tijdens een les STEM zou ik de stappenplannen wel weglaten, zodat de leerlingen zelf probleemoplossend moeten denken. Je kan dan als leerkracht differentiëren en je vraagstelling aanpassen zodat alle groepjes tot een mogelijke oplossing komen.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie