De Lantaarnaansteker

Een hartverwarmend verhaal over een man die elke avond de straatlantaarns aansteekt. Hij kijkt binnen in de huizen en ziet heel wat blije mensen, maar ook heel wat verdrietige mensen. Tot hij een plan bedenkt.

CoverIk vind het een heel leuk en aangrijpend verhaal. Het boek past helemaal in de sfeer van vandaag, een tijd van licht en samen zijn met familie en vrienden voor Kerstmis. Het doet je even stilstaan bij de gedachte dat niet iedereen een warme thuis en familie rond zich heeft voor de feestdagen. De kerstperiode is niet voor iedereen een tijd van licht. Voor veel mensen heerst er duisternis. Dit boek verwoord dit alles op een mooie en hartverwarmende manier.

Ik heb het boek gebruikt als instap voor een les muzische opvoeding. Tijdens de les muzische opvoeding moesten de leerlingen theelichtjes maken voor de advent. Ze maakten vier theelichtjes, één voor elke week van de advent. Ik heb het boek voorgelezen op een expressieve manier. Nadien hebben we een kort klasgesprek gehouden over de gevoelens dat dit verhaal bij de leerlingen opriep.

De leerlingen reageerden heel positief op het verhaal. Ze vonden het boeiend. Ze verwoordden hun gevoelens heel sterk. Het verhaal was doorgedrongen tot hun.

https://www.alinesax.be/book/de-lantaarnaansteker/

2 gedachtes over “De Lantaarnaansteker

  1. Ik zou het boek ook vastnemen mocht ik het uitgestald zien staan. De afbeelding alleen spreekt me al enorm aan. Het heeft iets mysterieus. Wat doet die man op de houten stelten? Waarom doet hij dat? En vooral waarom in zulke barre weersomstandigheden? Desalniettemin straalt het boek een soort warmte uit. De sierlijk geschreven titel die wat speels schuin geplaatst is en het hondje die de man gezelschap houdt waardoor hij toch minder eenzaam lijkt te zijn in zijn tocht.
    Door jouw omschrijving zou ik het boek zeker willen lezen. Ik hou wel van een aangrijpend verhaal dat je verplicht om stil te staan bij het leven en de levensomstandigheden van andere mensen. In jouw eigen leven kan alles gesmeerd lopen maar het is belangrijk om te beseffen dat dit niet bij iedereen het geval is.

    Like

  2. Vorig jaar had ik het genoegen om ‘De jongen op het dak’ te lezen, ook geschreven door Aline Sax. Dat boek maakte een geweldige indruk op mij.. een emotievol verhaal op prachtige wijze neergepend.
    Ik ben dus nieuwsgierig gemaakt om meer boeken te gaan lezen van Aline Sax!
    En dankzij bovenstaand blogbericht, ben ik al helemaal warm gemaakt voor mijn volgende boek.
    Het bespreken van emoties is niet altijd evident in een klas. En een kwetsbaar verhaal kan een mooie opstap zijn om hier samen mee aan de slag te gaan. Ik ben nu al zeker dat ‘De lantaarnaansteker’ een ideale insteek kan zijn om creatief te werken rond het thema ‘eenzaamheid’.

    Like

Plaats een reactie