Koken van woede

Figuurlijk taalgebruik zorgt bij heel wat kinderen voor verwarring. Toch is het overal aanwezig. In kinderprogramma’s gebruiken ze vaak figuurlijke uitdrukkingen. Deze figuurlijke uitdrukkingen worden visueel ondersteund.

Met figuurlijk taalgebruik bedoelen we dat je iets zegt of schrijft dat je niet letterlijk moet nemen. De uitdrukking ‘Ze kookt van woede’ kan bij kinderen voor verwarring zorgen. Kinderen denken vaak dat iemand echt aan het koken is. Dit is natuurlijk niet zo. Als men zegt dat iemand kookt van woede bedoelen we dat deze persoon heel erg boos is.

Afbeeldingsresultaat voor spongebob sandy angryIn het tv-programma ‘Spongebob Squarepants’ was Sandy heel boos geworden op Patrick en Spongebob omdat ze weer iets hadden gedaan wat niet mocht.

Spongebob zegt: “Kijk Patrick, Sandy kookt van woede. Straks ontploft ze nog.”

Ik vind dat we figuurlijk taalgebruik te weinig gebruiken in het dagelijkse leven. Er zijn nochtans genoeg situaties waarbij we figuurlijk taalgebruik bij kunnen hanteren.

Een gedachte over “Koken van woede

  1. Om figuurlijke taal te kunnen begrijpen moeten kinderen een bepaald niveau van abstract denken hebben bereikt, denk ik. En ik heb me altijd laten vertellen dat het echte abstract denken pas begint vanaf de leeftijd van 12. Toch vind ik het inderdaad een leuk idee om kinderen al vanaf de basisschool te confronteren met abstract taalgebruik. Oefening baart kunst. (En nu moet niemand meteen aan schilderijen of beeldhouwwerken denken).

    Like

Plaats een reactie