Carll Cneut in de kijker!

Ik geef stage in een tweede leerjaar en deed tijdens mijn stageweek aan boekpromotie. Ik koos ervoor om de illustrator Carll Cneut in de spotlights te zetten. Ik nam twaalf verschillende boeken mee die geïllustreerd zijn door Carll Cneut. Het was zowel voor mij als voor de leerlingen een top-ervaring.

Ik begon mijn les boekpromotie met een kamishibai-verhaal ‘O monster, eet me niet op!’. Om het spannend te maken, las ik slechts het eerste deel voor. Ik zorgde ervoor dat de leerlingen doorheen het verhaal geconcentreerd bleven door hen tijdens het verhaal vragen te stellen naar zowel de inhoud als naar hun eigen beleving. Nadien stelde ik Carll Cneut en twaalf boeken geïllustreerd door hem voor en opende de tentoonstelling. De leerlingen kregen de kans om naar de tentoonstelling te komen en de boeken te bekijken. Ze mochten er in bladeren en gingen vervolgens terug op hun stoel zitten.

Afbeeldingsresultaat voor carll cneut o monster

Aangezien ik twaalf verschillende boeken meehad, mochten de leerlingen in duo’s een boek kiezen. Ik duidde willekeurig een groep aan om een boek te kiezen. Dit was de eerlijkste manier. De leerlingen kregen de tijd om in duo’s het gekozen boek te lezen. Ze kozen zelf of er een van de twee het verhaal las of ze elk om de beurt lazen of ze allebei in stilte gingen lezen enzovoort… Op mijn signaal stopten de leerlingen met lezen en legde ik de volgende opdracht uit. De opdracht was om de prenten van het gelezen boek grondig te bekijken en op zoek te gaan naar prenten die onvolledig waren.

Als verwerkende opdracht selecteerde ik drie verschillende opdrachten. Een eerste opdracht was dat de leerlingen een prent kregen uit een van de boeken die onvolledig was. Met hun fantasie mochten ze de tekening afwerken. Een tweede opdracht was dat de leerlingen een nieuwe cover mochten maken voor het boek dat ze gelezen hadden. Een derde en laatste opdracht was dat de leerlingen een gedicht kregen uit het boek ‘Fluit zoals je bent’ en daar een bijpassende prent mochten voor ontwerpen.

De leerlingen vonden deze les boekpromotie zeer leuk en vroegen tijdens de rest van mijn stageweek of ze nog eens gingen werken rond de boeken van Carll Cneut. Wanneer de leerlingen een vrij moment krijgen, mogen ze altijd kiezen om aan hun contractwerk te werken, te kleuren of een tekening te maken. Ik had nog verschillende prenten over van Carll Cneut die onvolledig waren. Deze mochten ze tijdens de vrije momenten nemen en verder afwerken. Ook liet ik de verschillende boeken liggen in de klasbib. Ik merkte dat de leerlingen spontaan een boek namen geïllustreerd door Carll Cneut.

 

Een gedachte over “Carll Cneut in de kijker!

Plaats een reactie