Lezen en tijdsdruk

Dat we tegenwoordig minder en minder lezen in onze vrije tijd, is ondertussen jammer genoeg een feit. Deze dalende trend staat immers in schril contrast met de voordelen van lezen zoals: betere schoolprestaties, betere kansen op de arbeidsmarkt en meer empathisch vermogen.

In Nederland deed men een studie waarin men het huidige leesgedrag van Nederlanders en de ontwikkelingen van het lezen in de afgelopen 10 jaar beschrijft. Er wordt dieper ingegaan op de rol van tijdsdruk bij het lezen in de vrije tijd. Leidt meer tijdsdruk door verplichtingen tot minder tijd om te lezen? En welke rol spelen kenmerken als geslacht, leeftijd en opleiding?

Veel lezen is het gevolg van veel kúnnen lezen door het hebben van tijd. Maar leeftijd en opleiding spelen hierin ook een rol. Hoe ouder, hoe groter de kans is om tot de lezers te behoren. Opvallend is wel: eenmaal jongeren lezen, doen zij in tijdsbesteding nauwelijks onder voor ouderen. Hoogopgeleiden horen ook vaker tot de groep lezers.

Mensen die meer lezen, besteden meer tijd aan media. Maar daarbinnen besteden ze minder tijd aan digitaal communiceren en gamen. Hier kunnen we een link maken met het leeftijdsverschil. Verder kan je in onderstaand schema kijken welke factoren samenhangen met je leesgedrag. Een interessante maar soms ook confronterende conclusie. Zeker de moeite om eens te bekijken, en je dagdagelijkse gewoontes volledig om te gooien.

Dat we als toekomstige leerkracht kinderen en jongeren zoveel mogelijk moeten promoten om te lezen, is uit het artikel over lezen en tijdsdruk opnieuw gebleken. Ik onthoud één ding: “Eens jongeren lezen, blijven ze lezen”. Aan ons om dit te blijven promoten.

A. Wennekers, Lezen en tijdsdruk, 13 maart 2018, https://digitaal.scp.nl/mediatijd/lezen-en-tijdsdruk/.

 

Plaats een reactie