Het wonderlijke verhaal van Angelino Brown

De kinderen van mijn stageklas lezen enorm graag. Af en toe brengt er iemand een boek mee van thuis, de boekenhoek wordt continu vernieuwd en de kinderen raden hun boeken aan elkaar aan. Ideaal dus om de klasbibliotheek aan te vullen met leesfiches.

Zo gezegd zo gedaan. Om de leerlingen een voorbeeld te geven van wat een leesfiche net inhoudt, las ik tijdens mijn vrijwillige stage elke dag een kwartier voor uit het boek: ‘Het wonderlijke verhaal van Angelino Brown’ geschreven door: David Almond. De leerlingen vonden het geweldig, en hingen aan mijn lippen. Na elk stukje voorgelezen uit het boek, nam ik de leesfiche erbij. Ik vroeg aan de kinderen wat we eventueel al zouden kunnen invullen. En wat we nog te weten moeten komen tijdens het verder lezen van het boek. Ik vertelde de kinderen ook dat ikzelf het boek al volledig had uitgelezen. En dat ik de fiche al volledig kon invullen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik gaf hen de opdracht al eens na te denken welk boek voor hen een echte aanrader was. En van welk boek ze zeker een leesfiche willen maken. Na twee weken was het zo ver. De kinderen brachten hun eigen boek mee, en mochten zelf een leesfiche maken. We vulden eerst klassikaal de leesfiche aan van het boek: ‘Het wonderlijke verhaal van Angelino Brown’. Dan was het aan hen. Op de leesfiche was er ook ruimte gemaakt om een bijhorende illustratie te maken, van een favoriet stukje uit het boek. Dit vonden ze geweldig. De leesfiches en de boeken belandden in de boekenhoek, en de leerlingen gingen ermee aan de slag. In de wandelgangen en op de speelplaats hoorde ik af en toe de kinderen bepaalde boeken promoten aan elkaar. Mijn opdracht was geslaagd.

Almond, D. e.a. (2018). Het wonderlijke verhaal van Angelino Brown. Amsterdam: Querido.

Plaats een reactie