Beu

Het was een zonnige lentedag, de eerste schooldag van mijn zoontje brak aan. Om de avond ervoor toch een beetje deftig te kunnen slapen, ging ik op zoek naar zoveel mogelijk relativeringsvermogen. Eens ik bericht kreeg van mijn man dat zoonlief vol enthousiasme afgezet was, begon ik dat vermogen toch wat te verliezen. Honderd-en-één vragen kwamen op me af. Wat zou hij aan het doen zijn? Hoe zou hij zich voelen? Zou hij zijn fruit wel opeten? Zou hij de dag zonder slapen kunnen doorbrengen? Zou hij op het toilet durven gaan, … Aangekomen op het werk, zag ik verschillende mama’s met hun peuter aan de schoolpoort staan. Ik hoopte voor hen dat ze wat meer relativeringsvermogen hadden gevonden dan ik. Één ding is zeker: met een bang hartje, vroegen we ons af hoe we onze kapoenen straks gingen terugvinden.

Toen we de opdracht kregen om ons favoriet boek aller tijden voor te stellen, moest ik niet lang nadenken. Ik greep onmiddellijk in mijn boekenkast naar het prentenboek: Hart: gezocht – verloren – gevonden. Een prinses die op zoek is naar een man. Op het eerste zicht lijkt het een doodgewoon sprookjesachtig liefdesverhaal. Maar niets is wat het lijkt. Wanneer je in de klas geconfronteerd wordt met onderwerpen zoals echtscheiding en co-ouderschap, is dit het ideale boek om deze thema’s op een kindgerichte manier aan te kaarten. Maar ook liefde en huwelijk krijgen hier een mooie plaats. Door zijn originele opbouw en grote, bonte illustraties spreekt het boek meteen aan. Drie duidelijk afgescheiden hoofdstukken vertellen samen één verhaal. Een verhaal overgoten met een saus van ridders, reuzen en prinsessen. Een triologie over liefde, het verliezen en het terugvinden ervan.

Nog een laatste leuk weetje: vorig jaar kwamen auteur Eef Rombaut en illustrator Emma Thyssen met een nieuw boek op de proppen. Namelijk: Vriend: gezocht – verloren – gevonden. Net als hun vorige prentenboek ‘Hart gezocht – verloren – gevonden’ (2011) valt dit boek op door zijn gelijkaardige, originele opbouw en zijn grote, bonte illustraties. Deze keer is het een verhaal over vriendschap en hoe die kan ondermijnd worden door pestgedrag. De makers willen een standpunt kwijt en zijn niet bang van een duidelijke moraal. Hun boodschap mist misschien nuance maar is wel helder. Net zoals hun vorige prentenboek.

Wanneer ik mijn zoontje dolenthousiast de schoolpoort zag uitrennen, wist ik dat het goed was. Hij had vandaag vast en zeker iets: gezocht – verloren en weer teruggevonden.

Rombaut, E., & Thyssen, E. (2011). Hart gezocht – verloren – gevonden. Tielt: Lannoo.
Rombaut, E., & Thyssen, E. (2017). Vriend gezocht – verloren – gevonden. Tielt: Lannoo.

Plaats een reactie