‘Calamiteiten’?

Onlangs was ik te gast in hotel Veenendaal in Nederland. Ik verbleef er gedurende 3 dagen omwille van mijn aanwezigheid op een congres.
Na een overladen dag van info – sessies, workshops en gesprekken was ik toe aan ontspanning. De, in het hotel aanwezige, wellness werkte zeer uitnodigend en na een lekker diner besloot ik om hier even te genieten van een deugddoende sauna …

Bij het betreden van de ruimte vielen mijn ogen op de ‘huisregels’ van de wellness en fitness. Ik besloot om die toch maar even snel door te lezen toen ik een woord tegenkwam dat mij nog onbekend was…

Er stond : ‘de directie is niet aansprakelijk voor ongelukken en/of calamiteiten …’

Ik vind het steeds heel vervelend als ik een woord niet ken. Ik vind het extra vervelend als ik dan niet in de mogelijkheid ben om de betekenis onmiddellijk op te zoeken omdat ik mijn smartphone niet bij de hand heb, maar ik was gekomen om te ontspannen en te genieten en dit ging ik nu vooral doen….

De hele tijd dat ik in de sauna zat spookte dat woord echter door mijn hoofd. Calamiteiten….wat zou dat kunnen betekenen ? Ik bedacht dat het vast iets ongewenst of negatiefs was aangezien de directie er niet aansprakelijk voor wou zijn. Ik probeerde het uit mijn hoofd te zetten en ten volle te genieten van alles wat de wellness bood, maar het hield me bezig…

Nadat ik het gevoel had voldoende ontspannen te zijn om van een zalige nachtrust te kunnen genieten, begaf ik me naar mijn kamer waar ik het niet kon laten om onmiddellijk mijn smartphone te grijpen om het woord ‘calamiteiten’ op te zoeken.

Volgens het woordenboek betekent calamiteit de algemeen gebruikte aanduiding voor een (natuur)ramp of een niet-verwachte gebeurtenis die ernstige schade kan veroorzaken.

Ik maakte mij de bedenking dat in het hotel vast niemand de intentie had om in de wellness een (natuur)ramp te veroorzaken. Vermoedelijk hadden ze het in de huisregels over niet – verwachte gebeurtenissen of schade.

Dat was ik inderdaad niet van plan geweest ! Ik was er om te genieten en tot rust te komen ! Wat perfect zou lukken nu ik de betekenis van dat onbekende woord kende !  Dat vergeet ik nooit meer !

3 gedachtes over “‘Calamiteiten’?

  1. Voor mij is dit ook een onbekend woord. Ik leerde iets bij vandaag. Ik vind het persoonlijk wel een vreemde woordkeuze om te gebruiken in een reglement van de fitness of sauna. Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een andere verwoording zoals: ‘schade moet persoonlijk vergoed worden.’

    Like

  2. Calamiteiten.. Dat is een woord waar ik ook nog nooit van heb gehoord, ik moest zelfs eventjes terug naar boven scrollen om na te kijken of ik het woord wel goed had overgetypt.

    Op momenten zoals dat van jou merk je dat de Nederlandse taal veel geheimen voor ons heeft omdat ze zo ruim en uitgebreid is, dat het bijna onmogelijk is om alle woorden te kennen.
    Het is inderdaad een vervelend gevoel wanneer je een woord niet kent, vooral wanneer je je in een sauna bevindt om te ontspannen en er nu net geen woordenboek binnen handbereik ligt.
    Ik denk wel dat het een euforisch moment voor jou moet geweest zijn om na het wachten in spanning eindelijk het antwoord van je vraag op het scherm van je smartphone te zien verschijnen.

    Nu ik ook de betekenis van het woord ken, vind ik het gebruik van “calamiteit” toch ook wel een tikkeltje overdreven voor de context, maar volgens mij hebben ze hiermee al veel mensen een nieuw woord aangeleerd.

    PS: Ik zou hier graag nog bijvoegen dat ik jouw manier van schrijven heel aangenaam vind om te lezen.

    Like

  3. Mijn oog viel meteen op dit woord omdat ik het zelf ook helemaal niet kenden, hierdoor bleef ik bij je blogbericht hangen om het te weten te komen. Je hebt dit heel goed verwoord, ik snap volledig wat er mee bedoeld wordt ook wat de directie er mee wil zeggen. Ik heb ook weer een woord bijgeleerd!

    Like

Plaats een reactie