‘Floreren’

Elke dag sta ik wel eens stil bij bepaalde woorden die ik lees of hoor … Vaak vraag ik me af wat de oorsprong is en soms zelfs wat de betekenis is.

Het mooiste woord dat ik in 2017 ben tegengekomen is ‘floreren’. Ik hoorde het woord vrij recent. Ik was op het congres voor positieve psychologie en gezondheid in Nederland en het accent lag op ‘floreren’ .

Als je het woord opzoekt in het woordenboek dan krijg je als uitleg: ‘bloeien, op zijn best zijn, pronken’ … al deze betekenissen zijn gerelateerd aan de  bloeiwijze van planten of bloemen.

Tijdens het congres werd het woord echter in een heel andere context gebruikt !

Als je in uitermate conditie bent, is je positieve gezondheid optimaal en dan kan je ‘floreren’!  Er zijn verschillende domeinen die zo optimaal mogelijk moeten zijn zodat je tot floreren kan komen :
– Lichaamsfuncties
– Mentaal welbevinden
– Spirituele dimensie
– Kwaliteit van leven
– Sociaal maatschappelijk participeren
– Dagelijks functioneren

Ik ga ervoor! Het congres was zo inspirerend dat het aanzet tot het streven naar ‘ floreren’. Ik ga mijn positieve gezondheid vergroten zodat ik binnen enkele maanden echt kan ‘floreren’, in alle betekenissen van het woord  !

Ik wil ook alle mensen in mijn omgeving uitdagen om te ‘floreren’!

Laat ons in 2018 allemaal zorg dragen voor mekaar, mekaars positieve gezondheid stimuleren en helpen waar we kunnen…

Zo kunnen we er in 2018 misschien voor zorgen dat we allemaal ten volle kunnen ‘FLOREREN ‘ !

Plaats een reactie