Mijn allereerste voorleesmoment: spannend!

Afbeeldingsresultaten voor circusschip Ik studeer voor leerkracht Lager Onderwijs aan de hogeschool Odisee te Nieuwerkerken. Ik zit nu in mijn tweede opleidingsjaar. In mijn eerste jaar nam ik deel aan een voorleesproject. Samen met nog een andere student spraken we af om op een zaterdagochtend gedurende een kort moment voor te lezen aan kinderen in een plaatselijke bibliotheek. Ik had die dag ook zelf enkele vriendjes meegebracht. Ik koos voor het voorleesboek ‘Het circusschip’ van Chris van Dusen.

‘Het circusschip’is een voorleesboek dat jonge kinderen echt kan betoveren. Vooral de prenten maken het zo een bijzonder boek. Het boek gaat over een circusschip dat dobbert over de donkere oceaan. Op die boot zitten vijftien dieren, hun baas Meneer Venijn en de kapitein van het schip. Ze zijn op weg naar de volgende bestemming. Plotseling gebeurt er iets vreselijk: er is een zware storm op komst. Het circusschip botst iets later tegen een klif. De kapitein wil alle dieren redden, maar Meneer Venijn denkt alleen aan zichzelf. De dieren zwemmen samen naar het dichtstbijzijnde eiland. Ze komen daar terecht in een klein dorpje waarvan de inwoners nog nooit zo’n wezens gezien hadden. Er gebeurt heel veel in dat dorpje, bijvoorbeeld een brand. De tijger die het gewoon is om door brandende hoepels te springen, redt het meisje die nog in de brandende hut zat. Zo worden de dieren stilaan hele goede vrienden van de inwoners. Het is dus logisch dat ze hun baas Meneer Venijn niet missen. Op een dag komt Meneer Venijn naar het dorpje en eist alle dieren terug, maar waar zijn de dieren toch gebleven?

Het boek zit vol met leuke cartoons/prenten. Wanneer meneer Venijn de dieren terugeist, is er een tekening waar de kinderen alle dieren kunnen zoeken. De dieren zijn namelijk verkleed en hebben zich verstopt. Ze willen absoluut niet meer terug met Meneer Venijn mee. Ook is het boek opgebouwd door rijmvorm. Zo is het luchtig om aan jonge kinderen te vertellen en blijven ze ook langer geconcentreerd.

Tijdens het voorleesmoment merkte ik dat alle kinderen zeer aandachtig waren. Ze vonden het super om te raden wat er nog ging gebeuren en vonden de prenten fantastisch. Dit is een soort boek waarbij jij als verteller niet alleen aan het woord bent. Door de zoekplaten mogen de kinderen ook actief meedenken. Zo is er veel interactie tussen de luisteraars en de verteller. Na het voorleesmoment waren de kinderen nog steeds onder de indruk. ‘Het circusschip’ was dus een geslaagde keuze! Zowel de kinderen als ik ervaarden dit boek als een prachtig boek.
Een leuk lesidee voor jonge kinderen: http://jeugdliteratuur.org/lestips/jeugdboekenweek-2011-het-circusschip

2 gedachtes over “Mijn allereerste voorleesmoment: spannend!

  1. Beste Jolien
    Het lijkt me alsof je een heel boeiende ervaring hebt opgedaan. Voorlezen is inderdaad steeds heel spannend voor de kinderen. Ze genieten hier enorm van. Aan je blog te lezen lijkt het boek ook een echte aanrader om mee aan de slag te gaan. Zoekprenten zijn een pluspunt, het houdt de kinderen aandachtig en betrokken.
    Ik ben kleuterjuf en voorlezen zit me dus in het bloed. Ik kijk dus al uit om zelf aan de slag te gaan met voorlezen in de lagere school.
    Mag ik je nog vragen welke doelgroep dit was? Of is dit boek bruikbaar voor alle leeftijden?

    Ik heb genoten van je blog en weer heel wat inspiratie opgedaan.

    Met vriendelijke groeten

    Kim De Beck

    Like

    1. Dag Kim,

      Het was inderdaad een zeer leuke ervaring.
      Ik denk dat dit boek zeer toegankelijk is voor verschillende leeftijden
      Het onderwerp gaat over dieren die iets meemaken en dat spreekt elk kind aan.
      Ik zou het wel eerder gebruiken bij jonge kinderen t.e.m. 10 jaar.

      Hopelijk heb ik je vraag beantwoord.

      Veel succes!

      Like

Plaats een reactie