Meertalig voorlezen: must op school!

Afbeeldingsresultaat voor meertalig voorlezen

Wanneer ik deze week op Facebook belandde, zag ik een bericht van Klasse verschijnen. De titel luidde als volgt: ‘Meertalig voorlezen versterkt de band met je leerlingen’. Ik wou het artikel meteen openen en volledig lezen. In het artikel worden verschillende redenen gegeven waarom een school voor meertalig voorlezen moet kiezen.

Moedertaal geeft een veilig gevoel.

Wanneer de leerlingen nog maar pas in België zijn, geeft het hen een goed en veilig gevoel om ook in hun thuistaal te mogen communiceren. De kans is groter dat het contact tussen deze leerling(en) en de juf/meester sneller gelegd wordt. Ook leren de kinderen uit de klas verschillende talen en kunnen ze verbanden leggen tussen de verschillende talen.

Voorleesmoeders en voorleesvaders op school

Organiseer wekelijks een voorleesmoment waarbij ouders met een andere thuistaal dan het Nederlands mogen komen voorlezen. Deze ouders lezen niet vaak voor thuis. Op deze manier komen ze echt te weten dat hun kinderen dat geweldig vinden. De voorleesouders zijn wel verplicht om zelf hun boeken te gaan zoeken in de bibliotheek.

Nederlands als gemeenschappelijke taal

De kinderen leven in een multiculturele samenleving waarin we respect moeten hebben voor elkaar. Wanneer iemand iets niet begrijpt, moet je deze verklaring geven in het Nederlands. Nederlands blijft de gemeenschappelijke taal tussen de verschillende leerlingen.

Taalbeleid omgegooid

Vroeger was het taboe dat anderstaligen hun eigen thuistaal mochten spreken. Je moest hen er echt op wijzen dat ze voortdurend Nederlands spraken in de klas. De dag van vandaag is dat anders. Het is een voordeel dat de leerlingen hun thuistaal onderhouden. Wie zich goed voelt, leert meer. Wie zijn thuistaal goed beheerst, kan de stap naar goed Nederlands makkelijker zetten.

Dit artikel toont nogmaals dat wij als toekomstige leerkrachten moeten openstaan voor die meertaligheid in de klas. Het is voor sommige anderstalige leerlingen zo moeilijk om mee te zijn met onze woordenschat, onze taal… Het is voor de leerlingen super motiverend om ook hun thuistaal te betrekken in de klas. Zo blijven deze leerlingen gemotiveerd om Nederlands te leren. Ook vinden zij het geweldig dat de andere leerlingen uit de klas kennismaken met hun taal.

Afbeeldingsresultaat voor meertalig voorlezen op school

Overtuigd van deze aanpak? Zorg ervoor dat je de ouders goed informeert, zorg voor een weekthema en zorg voor een taalbeleid in de school.

 

Het artikel kan je raadplegen via onderstaande link: https://www.klasse.be/32273/meertalig-voorlezen-versterkt-de-band-met-je-leerlingen/?utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=meertalig_voorlezen_nov_2017&utm_term=fb_klasse

 

Een gedachte over “Meertalig voorlezen: must op school!

  1. Beste Jolien
    Het heeft me aangenaam verrast dit artikel te mogen lezen.
    Zelf ben ik momenteel leerkracht bij de anderstalige nieuwkomers, kinderen die dus nog maar pas in België zijn. Hier heb ik 2 Syrische kinderen.
    In het begin wist ik niet goed hoe dit allemaal aan te pakken, maar nu we enkele maanden verder zijn voel ik me meer dan ooit betrokken en enthousiast.
    Kinderen leren zo graag bij. Hun thuistaal hierbij betrekken helpt hun grote stappen vooruit.
    Wanneer er een kind iets niet begrijpt van wiskunde vraag ik zijn of haar vriendje die ook Arabisch spreekt om hulp. Dit is een win- win situatie. Het ene kind begrijpt de les wiskunde beter en het andere kind heeft de leerstof extra verankerd. Het idee van anderstalige ouders te laten voorlezen in hun eigen thuistaal vind ik een heel goed initiatief en neem ik zeker mee naar mijn eigen school.

    Wat een interessant artikel!

    Met vriendelijke groeten
    Kim De Beck

    Like

Plaats een reactie