¿ Quieres jugar conmigo ?

Op mAfbeeldingsresultaat voor nieuwe leidraad GO! lager onderwijsaandag 27 november las ik een artikel over de toelating van moedertalen op school. Ook hoorde ik dit nieuws op de radio.

Het Gemeenschapsonderwijs (GO!) heeft een nieuwe leidraad geschreven. Daarin staat vermeld dat iedere leerling zijn eigen moedertaal mag spreken op de speelplaats en in de klas. Dit zorgt natuurlijk voor enkele reacties.

Het Gemeenschapsonderwijs is ervan overtuigd dat deze aanpak alleen maar positieve gevolgen kan hebben. Door positief om te gaan met die verschillende talen, voelen kinderen zich beter op school en leggen ze makkelijker de brug naar het Nederlands. Professor Piet Van Avermaet juicht dit toe. Hij beweert dat de moedertaal van leerlingen een hefboom is om Nederlands te leren. Ook Hilde Crevits stemt in. Zij is ervan overtuigd dat het positieve gevolgen kan hebben, alleen vindt ze het nog belangrijk dat Nederlands de onderwijs- en instructietaal is en moet blijven.

Jammer genoeg zijn er ook tegenstanders. Koen Daniëls, onderwijsexpert van N-VA zegt dat de samenleving steeds signalen geeft dat de kennis van het Nederlands de manier is om aan een diploma te geraken. Doordat de leerlingen aangespoord worden om hun moedertaal te blijven spreken, is dit signaal niet meer zo krachtig. Hij vindt ook dat deze nieuwe aanpak het ingewikkelder maakt. We moeten ons ook de vraag stellen: ‘Gaan we hiermee een doorstroming naar het hoger onderwijs verbeteren van de leerlingen van wie Nederlands niet de thuistaal is?’.

Het is belangrijk als leerkrachten dat wij ook openstaan voor deze diversiteit. Wij leven momenteel in een multiculturele samenleving en deze zal in de toekomst alleen maar verruimen. Belangrijk is dat we een wederzijds respect hebben voor elkaars talen, elkaars culturen en elkaars gewoonten. Het is dus belangrijk dat leerlingen in de klas zich veilig en gewaardeerd voelen. Dit kunnen we bereiken door de leerlingen de kans te geven om ons te laten kennis maken met zijn/haar cultuur. Ik som enkele voorbeelden op die ik zeker zou toepassen in mijn klas: op de deur goedemorgen in verschillende talen omhoog hangen, de anderstaligen de kans geven om te vertellen over zijn/haar cultuur en ons daar helemaal in onder te dompelen. Natuurlijk zijn er nog veel andere toffe ideeën om hier tijd en energie in de steken. Belangrijk is gewoon dat wij daarvoor open staan en er ook echt iets mee gaan doen.

Wil je er meer over lezen? Klik op de onderstaande links:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171126_03209193

http://www.knack.be/nieuws/belgie/moedertaal-op-school-n-va-wenst-leerkrachten-veel-sterkte-toe/article-normal-931415.html

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/onderwijs/anderstalige-leerlingen-mogen-moedertaal-spreken-in-gemeenschapsonderwijs~aa245e33/

Plaats een reactie