Zo vrij

Afbeeldingsresultaat voor voel je wat ik voel

Als ik vleugels had,
dan vloog ik
uit mijn kamer door het open raam,
hoger
de lucht in om mezelf uit te slaan.
Dan scheerde ik
rakelings langs huizen en daken,
hoger
zonder mijn dagdromen te raken.
Dan zweefde ik
over de toppen van de bomen,
hoger
boven de wolken waar sprookjes wonen.

Maar ik heb geen vleugels.
Ik zit op mijn kamer met de deur
en mijn oren op slot.

Riet Wille, Als de koeien bloeien, Averbode, 1994

Dit gedicht vind ik zeer inspirerend. Er zit zoveel betekenis achter de woorden en zinnen. Met dit gedicht kan je zoveel gaan doen in de klas.

Ik wil dit gedicht gaan gebruiken in een les Muzische Vorming. Er zijn natuurlijk nog andere vakken waarin dit gedicht zou geïntegreerd kunnen worden. In mijn les Muzische Vorming zou ik dit gedicht als instap gebruiken en als rode draad doorheen de les. Er zijn verschillende opdrachten die je rond het gedicht kan uitwerken.

Een eerste voorbeeld is dat de leerlingen naar dit gedicht luisteren. Terwijl ze een tweede keer luisteren, krijgen de leerlingen ook een opdracht. Deze opdracht luidt: ‘Teken een beeld dat je in je hoofd hebt als je naar dit gedicht luistert.’ Je kan na de opdracht gaan vragen aan de leerlingen wat ze getekend hebben en waarom juist die tekening. Met deze opdracht ga je de creativiteit van de leerlingen aansporen en hen doen stilstaan bij de verschillende interpretaties van hun medeleerlingen.

Een tweede voorbeeld is dat de leerlingen zelf gaan nadenken over wat ze zouden willen zijn wanneer ze vleugels hadden. Ze maken hier zelf een gedicht of een elfje over. Ook gaan ze dit gedicht versieren. Na de opdracht kan je de leerlingen hun gedicht luidop laten voorlezen. Ook laat je de leerlingen hun gedicht even toelichten.

Zoals ik eerder al zei zijn er nog zoveel andere mogelijkheden om te werken rond dit gedicht. Het kan gaan over iets knutselen, de betekenis achter de woorden zoeken, de gevoelens van het personage achterhalen en nog zoveel meer.

Ik vind het boek zeer waardevol door de symboliek die je kan halen uit elk gedicht. Het boek is speciaal samengesteld voor kinderen. Het boek wordt onderverdeeld in verschillende thema’s die de leerlingen zeker kunnen bekoren. Ze zullen zich vaak aangesproken voelen doordat ze het gedicht echt begrijpen en soms hetzelfde meemaken of voelen. Ik zou deze gedichtenbundel zeer vaak gebruiken in de klas.

Wil je het boek ook bemachtigen? Klik hier: https://www.bol.com/nl/p/voel-je-wat-ik-voel/1001004006420573/?country=BE

Plaats een reactie